logo

Carlotta - the museum database

2001.19.0001 :: dansmask, mask

Object description

Hjässmask kallad Tetede som används i geledefestivalen under det nattliga Efe uppträdandet. En av de två viktigaste maskerna (tills.m. Efe) under inledningen av Gelede. Kvinnlig mask, dansar snabbt, roterande, men ändå med återhållna rörelser.

I boken Källvattnets mask finns på sid. 71 ff. finns en beskrivning av hur masken förvaras, förbereds för dans, sångtexter m.m.

Tetede betyder "den som kommer före" och är Oro Efes partner (namnet Tetede ges även till den förtfödda i ett tvillingpar om det är en flicka). Tetede dansar före Oro Efe för att testa världen för sin bror. Hon kallas även Oro Efes fru och beskrivs som "the most beautiful woman who pleases the witches" Åkessons mask verkar skilja sig något från andra Tetede masker då den saknar överbyggnad på hjässan. Många Tetede masker har någon slags behållare, ett fat, skål eller annat, på huvudet. Den vita färgen i ansiktet visar att Tetede uppträder på natten.(Drewal s.82-85)

Tetede dansar och sjunger växelvis. Hennes sånger är politiska och sociala, de kritiserar dagens läge. Hon sjunger i ett högt och genomträngande tonläge. Tetede ropar på Efe i sina sånger, tre gånger, sista gången vid midnatt. (Källvattnets mask s. 79)

Masken har rund form, ansiktet sammanpressat i höjdled, utskjutande läppar, tre lodräta streck på vardera kinden är målade koboltblå, liksom ögonen med sina smala springar. Masken är vitmålad, håret svart.

I tv-filmen "Att se för att minnas" (del 4) säger Birgit Åkesson att frisyren liknar fåror i jorden samt att de tre strecken på kinderna anger yoruba i Ijio.

Inventarienummer
2001.19.0001
Sakord
dansmask; mask
Specialbenämning
tetede
Sakord, engelska
mask
Utställning - ingår i
Dansmaskens berättelse-Birgit Åkesson i Afrika
alt
Tidpunkt - öppnad/start
2007-03-31
Etnisk grupp - ursprung
yoruba
Ort - ursprung
Ijio
Land - ursprung
Nigeria : Afrika
alt
Geonames-referens
sws.geonames.org
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Världsdel - ursprung
Afrika
Beskrivning

Hjässmask kallad Tetede som används i geledefestivalen under det nattliga Efe uppträdandet. En av de två viktigaste maskerna (tills.m. Efe) under inledningen av Gelede. Kvinnlig mask, dansar snabbt, roterande, men ändå med återhållna rörelser.

I boken Källvattnets mask finns på sid. 71 ff. finns en beskrivning av hur masken förvaras, förbereds för dans, sångtexter m.m.

Tetede betyder "den som kommer före" och är Oro Efes partner (namnet Tetede ges även till den förtfödda i ett tvillingpar om det är en flicka). Tetede dansar före Oro Efe för att testa världen för sin bror. Hon kallas även Oro Efes fru och beskrivs som "the most beautiful woman who pleases the witches" Åkessons mask verkar skilja sig något från andra Tetede masker då den saknar överbyggnad på hjässan. Många Tetede masker har någon slags behållare, ett fat, skål eller annat, på huvudet. Den vita färgen i ansiktet visar att Tetede uppträder på natten.(Drewal s.82-85)

Tetede dansar och sjunger växelvis. Hennes sånger är politiska och sociala, de kritiserar dagens läge. Hon sjunger i ett högt och genomträngande tonläge. Tetede ropar på Efe i sina sånger, tre gånger, sista gången vid midnatt. (Källvattnets mask s. 79)

Masken har rund form, ansiktet sammanpressat i höjdled, utskjutande läppar, tre lodräta streck på vardera kinden är målade koboltblå, liksom ögonen med sina smala springar. Masken är vitmålad, håret svart.

I tv-filmen "Att se för att minnas" (del 4) säger Birgit Åkesson att frisyren liknar fåror i jorden samt att de tre strecken på kinderna anger yoruba i Ijio.

Materialkategori
trä
Personnamn - insamlare
Åkesson, Birgit (1908-03-24 - 2001-03-24), dansare, koreograf
alt
Beskrivning

En av 1900-talets verkliga förgrundsgestalter inom danskonsten, i Sverige men också internationellt. Dansare, koreograf och under senare delen av sitt liv också dansforskare med särskilt intresse för Afrika och Japan. Hon studerade på 1920- och 30-talen hos Mary Wigman, debuterade i Paris 1934 i en egen koreografi. Under 1950- och 60-talen framförde hon en rad egna verk på Operan i Stockholm, som blev mycket inflytelserika. Hon samarbetade med Erik Lindegren, Karl-Birger Blomdahl, Lennart Rodhe, Egon Möller-Nielsen och andra förgrundsgestalter inom det svenska kulturlivet. Hon var en av grundarna av Koreografiska Institutet 1963 (dagens Danshögskolan) och 1992 fick hon en hedersprofessur i dans. 1998 tilldelades hon Svenska Akademiens stora guldmedalj.

1983 publicerade hon boken Källvattnets mask, Om dans i Afrika. Boken innehåller Birgit Åkessons uppteckningar av danser i olika bysamhällen i Afrika liksom textfragment och tolkningar. Några av de dansmasker som Birgit Åkesson sett dansa förvärvade hon och denna samling skänktes efter hennes död till Etnografiska museet av dottern Mona Reuterswärd, samling 2001.19

En andra bok av Birgit Åkesson, -att ge spår i luften - : föreläsningar, samtal, möten / Lund : Propexus, [1998] ger ytterligare inblickar i hennes syn på afrikansk dans och kultur.

Källor - http
libris.kb.se, digitalastadsmuseet.stockholm.se
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Datum - förvärv i fält
1972
Personnamn - förvärvat från
Reuterswärd, Mona
alt
Beskrivning
Mona Reuterswärd är konstvetare och dotter till dansaren och koreografen Birgit Åkesson. Har skänkt samling 2001.19.16. Bosatt i Schweiz (2001?).
Längd
24,5 cm
Höjd
18,5 cm
Bredd
18, 5 cm
Källor
Källvattnets mask s. 71 ff.; Henry John Drewal och Margaret Thompson Drewal:Gelede, Art and female power among the Yoruba, Indiana University press, 1983.
Anmärkning
utst i "Dansmaskens berättelse" från 2007-03-31 [Mag]
Ursprungsdatabas
Etno
Klassifikation, OCM (smal)
Bildkonst (532); Dans (535)
OWC - ursprung
FF62
Belongs to Samling

2001.19 :: Åkesson, Birgit