logo

Carlotta - the museum database

1919.01.0297 :: amulett, skulptur

Object description

Snidad amulett av flodhästtand.

Nkisi Mbumba består generellt av en stor och tung textilpåse, med eller utan skulptur. I Mayombe området är skulpturen i sig ofta tillverkad av flodhästtand, vilket detta föremål består av. Således är detta föremål den enkla statyn, vilken i sig är kraftlös utan tillhörande bilongofylld (kraftbärande substans) påse. Själva den kraftbärande påsen bärs i en mpidi-korg, vilken är en vardagskorg att bära bördor i. I korgen finns, förutom mediciner/bilongo även stenar av olika former, vilka representerar olika former av invärtes tumörer. I övrigt finns även vildsvinsbetar, vassa delar på nötter, gräs och andra föremål vilka representerar skjutande, stickande, och smärta.

Nkisi mbumba tillhör det mycket gmla nkisi släktet. Vid tiden då mbumba kom till fanns mycket få minkisi varför de hade många olika funktioner. När senare fler och fler olika minkisi kom till blev de också mer och mer specialiserade i sina funktioner.

Nkisi Mbumba har således många funktioner, varav vissa har att göra med tumörer och liknande oroligheter i buken. En patient kan bli behandlad genom massage vilken genomförs genom att en dörr placeras på den liggande patienten och nganga (mästern vilken dirigerar Mbumbas krafter) balanserar ovanpå. Patienen kan även behandlas genom medicindryck.

Mbumba fungerar även förbyggande för stöld, speciellt av frukt. Mbumba fungerar även i strid där den skyddar krigarna och hjälper till attt ta fångar.

Det finns en mängd olika Nkisi mbumba varav Mbumba Cindongo anses vara av störst vikt. Både män och kvinnor kan bli nganga för Nkisi Mbumba. (Laman 1962:100-102)

Ovanstående information i Lamans monografi (Vol.III) bygger på evangelisten Babutidi Timotio (Cahier 016, Lamans samling, Riksarkivet) (MacGaffey 1991:179).

Skulpturen är även i sig intressant, eftersom den har stora likheter i form och utförande med flera exemplar spiror i elfenben (också de från Mayombe-regionen) i museet i Tervurens samlingar (t. ex. EO.0.0.38571, EO.0.0.38570 och EO.0.0.43708). Dessa spiror delar motivet (som finns på denna skulptur) med den bundna slaven/fången men har dessutom en övre del som föreställer en hövding med sin munkwisa-rot i mungipan. Detta är ett vanligt förekommande tema i regionen (på spiror och andra prestigeföremål i trä och elfenben), vilket illustrerar hövdingens absoluta makt att ta (och ge) människors liv (MacGaffey 2000:137ff, not 3, s.249).

Inventarienummer
1919.01.0297
Sakord
amulett; skulptur
Sakord kisundi
Mbumba endongo; Mbumba cindongo; nkisi
Sakord, engelska
amulet; sculpture
Etnisk grupp - ursprung
basundi; sundi
Ort - ursprung
Mayombe
Land - ursprung
Kongo-Brazzaville : Afrika
alt
Geonames-referens
sws.geonames.org
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Land, engelska - ursprung
Republic of the Congo
Världsdel - ursprung
Afrika
Världsdel, engelska - ursprung
Africa
Geografiskt namn - annat
Belgiska Kongo
Beskrivning

Snidad amulett av flodhästtand.

Nkisi Mbumba består generellt av en stor och tung textilpåse, med eller utan skulptur. I Mayombe området är skulpturen i sig ofta tillverkad av flodhästtand, vilket detta föremål består av. Således är detta föremål den enkla statyn, vilken i sig är kraftlös utan tillhörande bilongofylld (kraftbärande substans) påse. Själva den kraftbärande påsen bärs i en mpidi-korg, vilken är en vardagskorg att bära bördor i. I korgen finns, förutom mediciner/bilongo även stenar av olika former, vilka representerar olika former av invärtes tumörer. I övrigt finns även vildsvinsbetar, vassa delar på nötter, gräs och andra föremål vilka representerar skjutande, stickande, och smärta.

Nkisi mbumba tillhör det mycket gmla nkisi släktet. Vid tiden då mbumba kom till fanns mycket få minkisi varför de hade många olika funktioner. När senare fler och fler olika minkisi kom till blev de också mer och mer specialiserade i sina funktioner.

Nkisi Mbumba har således många funktioner, varav vissa har att göra med tumörer och liknande oroligheter i buken. En patient kan bli behandlad genom massage vilken genomförs genom att en dörr placeras på den liggande patienten och nganga (mästern vilken dirigerar Mbumbas krafter) balanserar ovanpå. Patienen kan även behandlas genom medicindryck.

Mbumba fungerar även förbyggande för stöld, speciellt av frukt. Mbumba fungerar även i strid där den skyddar krigarna och hjälper till attt ta fångar.

Det finns en mängd olika Nkisi mbumba varav Mbumba Cindongo anses vara av störst vikt. Både män och kvinnor kan bli nganga för Nkisi Mbumba. (Laman 1962:100-102)

Ovanstående information i Lamans monografi (Vol.III) bygger på evangelisten Babutidi Timotio (Cahier 016, Lamans samling, Riksarkivet) (MacGaffey 1991:179).

Skulpturen är även i sig intressant, eftersom den har stora likheter i form och utförande med flera exemplar spiror i elfenben (också de från Mayombe-regionen) i museet i Tervurens samlingar (t. ex. EO.0.0.38571, EO.0.0.38570 och EO.0.0.43708). Dessa spiror delar motivet (som finns på denna skulptur) med den bundna slaven/fången men har dessutom en övre del som föreställer en hövding med sin munkwisa-rot i mungipan. Detta är ett vanligt förekommande tema i regionen (på spiror och andra prestigeföremål i trä och elfenben), vilket illustrerar hövdingens absoluta makt att ta (och ge) människors liv (MacGaffey 2000:137ff, not 3, s.249).

Materialkategori
animaliskt material
Material - tillverkning
tand [flodhäst]
Material, engelska - tillverkning
tooth
Teknik - tillverkning
snidat
Namn - förvärvat från
Laman, Karl Edvard (1867-03-18 - 1944-06-27), missionär
alt
Beskrivning
Svenska missionsförbundet, Karl Edvard Laman, missionär, språkforskare, f.18 mars 1867 i Norrbäcke skn, Kopparb. län, död 27 juni 1944 i Stjärnorps skn, Östergötl. län. [...] Åren 1888-89 genomgick han Sv. missionsförb:s missionsskola och for 1891 till Kongo, där han var missionär till1919. Efter sina första tre år i Kongo bedrev han språkstudier i kikongo i Hamburg för afrikanisten prof. C. Meinhof. Laman har bl.a. utgivit "Lärobok i kongospråket" (1912), "Grammar of the Kongo language" (s.å.), "The musical accent in the Kongo language"(1922), "An essay in Kongo phonology"(1928). Hans språkvetenskapliga arbete kulminerade i "Dictionnaire Kikongo-Français (avec une étude phonétique décrivant les dialects les plus impotants de la langue dite Kikongo", utg. av Institute Royal Colonial Belge i Bryssel (1936). Han gav även ut läroböcker på kikongo för missionsskolorna samt en bibelöversättning. Under sina sista fem år i Afrika fick han helt ägna sig åt studieresor i nedre Belgiska och Franska Kongo, varvid ett dussin dialekter upptecknades och bearbetades. L. har även hemfört värdefulla etnografiska och entomologiska samlingar, för vilka han 1907 erhöll Vet. akad:s Linnémedalj i guld. (ur Svenska män och kvinnor 4, 1948.) /US
Källor, Kulturnav - samma
kulturnav.org
Källor - http
libris.kb.se, collections.smvk.se
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Tidpunkt - förvärv till museet
1919
Längd
28 cm
Höjd
2 cm
Bredd
5 cm
Referens - källa
Laman, Karl Edvard, 1962. The Kongo: III. Studia Ethnographica Upsaliensia, 12. Uppsala universitet.
Källor - http
libris.kb.se
MacGaffey, Wyatt, 1991. Art and healing of the Bakongo commented by themselves: minkisi from the Laman Collection. Monograph series, 16. Kikongo texts translated and edited by Wyatt MacGaffey; [illustrations: Amanda Jasmiin and Edit Lindén]. Stockholm: Folkens museum - etnografiska.
alt
Källor - http
libris.kb.se
MacGaffey, Wyatt, 2000, Kongo political culture: the conceptual challenge of the particular. Bloomington Indianapolis : Indiana University Press.
Källor - http
libris.kb.se
Källor - http
www.africamuseum.be; sok.riksarkivet.se
Ursprungsdatabas
Etno
Klassifikation, OCM (smal)
Magi (789)
OWC - ursprung
FO21
Belongs to Samling
1919.01 :: Laman, Karl Edward, Laman, Selma

Leave a comment

Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.