1919.01.0297 :: amulett, skulptur
- Object description
Snidad amulett av flodhästtand.
Nkisi Mbumba består generellt av en stor och tung textilpåse, med eller utan skulptur. I Mayombe området är skulpturen i sig ofta tillverkad av flodhästtand, vilket detta föremål består av. Således är detta föremål den enkla statyn, vilken i sig är kraftlös utan tillhörande bilongofylld (kraftbärande substans) påse. Själva den kraftbärande påsen bärs i en mpidi-korg, vilken är en vardagskorg att bära bördor i. I korgen finns, förutom mediciner/bilongo även stenar av olika former, vilka representerar olika former av invärtes tumörer. I övrigt finns även vildsvinsbetar, vassa delar på nötter, gräs och andra föremål vilka representerar skjutande, stickande, och smärta.
Nkisi mbumba tillhör det mycket gmla nkisi släktet. Vid tiden då mbumba kom till fanns mycket få minkisi varför de hade många olika funktioner. När senare fler och fler olika minkisi kom till blev de också mer och mer specialiserade i sina funktioner.
Nkisi Mbumba har således många funktioner, varav vissa har att göra med tumörer och liknande oroligheter i buken. En patient kan bli behandlad genom massage vilken genomförs genom att en dörr placeras på den liggande patienten och nganga (mästern vilken dirigerar Mbumbas krafter) balanserar ovanpå. Patienen kan även behandlas genom medicindryck.
Mbumba fungerar även förbyggande för stöld, speciellt av frukt. Mbumba fungerar även i strid där den skyddar krigarna och hjälper till attt ta fångar.
Det finns en mängd olika Nkisi mbumba varav Mbumba Cindongo anses vara av störst vikt. Både män och kvinnor kan bli nganga för Nkisi Mbumba. (Laman 1962:100-102)
Ovanstående information i Lamans monografi (Vol.III) bygger på evangelisten Babutidi Timotio (Cahier 016, Lamans samling, Riksarkivet) (MacGaffey 1991:179).
Skulpturen är även i sig intressant, eftersom den har stora likheter i form och utförande med flera exemplar spiror i elfenben (också de från Mayombe-regionen) i museet i Tervurens samlingar (t. ex. EO.0.0.38571, EO.0.0.38570 och EO.0.0.43708). Dessa spiror delar motivet (som finns på denna skulptur) med den bundna slaven/fången men har dessutom en övre del som föreställer en hövding med sin munkwisa-rot i mungipan. Detta är ett vanligt förekommande tema i regionen (på spiror och andra prestigeföremål i trä och elfenben), vilket illustrerar hövdingens absoluta makt att ta (och ge) människors liv (MacGaffey 2000:137ff, not 3, s.249).
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.