Snidad träskulptur som ursprungligen var ett av fem liknande skulpturala element som tillsammans utgjorde sidorna av en rektangulär pall. De övriga elementen förvaltas idag av British Museum. Två brädor som utgjorde botten och sittyta, vilket framgår på en teckning av pallen i Lander & Lander (1832:206), saknas 2017 vid British Museum. Skulpturen i Stockholm föreställer fyra soldater och var enligt samma teckning det högra elementet av två med liknande motiv på pallens baksida. Det andra elementet med soldater på British Museum har inventarienummer Af.2709. Sidorna på pallen bestod av två liknande element (Af.2713 och Af.2708) som föreställer två musikanter, medan det element (Af.2711) som troligen var pallens framsida föreställer en dignitär ridande på en häst eller mula.
Skulpturerna är snidade i en stil som förknippas med yoruba-folket, vilket bekräftas både av British Museum och av ett brev från den amerikanske konsthistorikern Robert Farris Thompson (8/8 1968). RFT menar att pallen var emiren av Kaiamas tron och att den snidats av en yoruba-konstnär. Han skriver vidare att föremålet som helhet troligen är det äldsta dokumenterade exemplet i världen på kungligt möbelhantverk från yoruba.
Den brittiske upptäcksresanden Richard Lemon Lander (1804-1834) och hans bror John fick pallen, som skulpturen en gång satt på, som gåva av Ki-Yaru Iloride, Sarkin ("emir") av Kaiama i Nigeria i maj eller juni 1830.
Så här skrev han om pallen: "In one of the huts we observed a stool of very curious workmanship. The form of it is nearly square; the two principal sides are each supported by four little wooden figures of men; and another of large dimensions, seated on a clumsy representation of a hippopotamus, is placed between them. These images were subsequently presented to us by Yarro, and we learned that the natives, before undertaking any water excursion, applied for protection from the hippopotami and other dangers of the river to the principal figure, which is represented as mounted on one of those creatures. This important personage is attended by his musicians, and guarded by soldiers, some armed with muskets, and others with bow and arrows, who formed the legs of the stool" (Lander & Lander 1832:203).
Bröderna Lander gav under besöket gengåvor till Yaru Iloride:
"…my brother selected a present, consisting of the following articles, for the king, viz. Six yards of red cloth, a quantity of printed cottons, a pair of silver bracelets, a looking-glass, two pairs of scissors, a knife, two combs, and a tobacco-pipe. The goods having been properly secured, we repaired with this present to the king, who received it with much apparent satisfaction" (1832:203).
Donation av danske konstsamlaren Carl Kjersmeier, Köpenhamn. Kjersmeier var god vän med museichefen Gerhard Lindblom och att döma av brev i Etnografiska museets arkiv (se brev från Kjersmeier 5/9 1934 och 19/12 1949) verkar de båda ha umgåtts och korresponderat flitigt. Kjersmeier uppger att han bytte till sig skulpturen från Harry G. Beasley, den brittiske samlaren och grundaren av Cranmore Ethnographical Museum (brev till Lindblom från Kjersmeier 29/12 1939). Även Beasley och Lindblom kände varandra och möttes åtminstone två gånger, i London (augusti 1934) och senare samma månad då Lindblom var värd till Beasley under tre dagar i Stockholm (Etnografiska museets arkiv, Ö3 B:2, Lindbloms almanackor).
Med största sannolikhet är skulpturen en del av en större grupp skulpturer som ursprungligen utgjorde sidorna av en pall. Fyra andra delar, men inte själva sittdelen som är försvunnen, återfinns idag på British Museum (inventarienummer Af.2708; 2709; 2711; 2713).
British Museum säger följande om de föremålens proveniens: "...the pieces were acquired from the United Services Museum through the Christy fund. There is no reliable documentation confirming this, apart from notification on the undated accession slips but we do have some correspondence indicating the acquisition of material from the United Services museum, some of it in 1866. It certainly would seem to be the case that these items were therefore acquired for the Christy collection after Christy’s death in 1865 and were not in his original collection, as our database entry seems to misleadingly suggest." (epost 2/6 2016 från James Hamill, Curatorial collections and research enquiries, Department of Africa, Oceania and the Americas).
Hur och när skulpturerna kom till United Services Museum är inte känt, men det är möjligt att det skedde efter Richard Lemon Landers död 1834. Det är också okänt hur och varifrån Beasley förvärvade skulpturen som till sist hamnade i Stockholm. Från 1895 till sin död 1939 byggde Beasley, genom köp och byten från både privatpersoner och intstitutioner, en av världens största etnografiska samlingar med mer än 10 000 objekt (Carreau 2011:41).
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.