I galleriet i den permanenta Japan-utställningen visas ett dussin idolbilder i form av träsnitt från Edo-perioden (1615–1868) från samlingarna och exempel på populärkultur i form av tidskrifter med samtida japanska scenartister inom teater och musik.
I Japan finns en lång historia av att män spelar kvinnor på scenen. De mest kända exemplen är nō-teater och kabuki-teater. Inom kabuki kallas kvinnorollsaktörerna onnagata och de kan ses på träsnitten i Galleriet. Även i Europa i antik teater och fram till sent 1500–tidigt 1600-tal dominerade män på scenen.
De kabuki-skådespelare som spelar kvinnor använder sig av så kallad cross-dressing. Kläder, kosmetika och kroppsrörelser som exempelvis gester är verktyg för att spela kvinna på scenen. Det handlar inte om imitation utan om att skapa en ny sorts skönhet och effekt. Könsrollen, genus, synliggörs som just en roll, en sorts lek, performance eller maskerad.
På träsnitten av kända 1700- och 1800-talskonstnärer som Suzuki Harunobu, Kitagawa Utamaro och Utagawa Kuniyoshi syns flera av sin tids mest populära idoler - trendsättare i modet och hyllade stjärnor. (www.smvk.se, 2013-01-28)
Utställningstext för textskåp:
Här i Galleriet visar vi idolbilder i form av träsnitt (grafik) från Edo-perioden (1615–1868) och exempel på populärkultur i form av tidskrifter med samtida japanska scenartister inom teater och musik. Alla bilder avbildar män.
I Japan finns en lång historia av att män spelar kvinnor på scenen. De mest kända japanska exemplen är nō-teater och kabuki-teater. Inom kabuki kallas kvinnorollsaktörerna onnagata och de kan ses på träsnitten här. Även i Europa i antik teater och fram till sent 1500–tidigt 1600-tal dominerade män på scenen. Det var självklart för publiken under Wilhelm Shakespeares samtid att Ofelia i Hamlet spelades av en mycket ung man eller pojke.
Att klä sig i det andra könets kläder kallas cross-dressing. Huruvida cross-dressing skulle kunna kopplas till sexuell läggning råder det olika mening om. Det kan ses som enbart ett visuellt uttryck (en ”look” som väljs, en möjlig förklädnad bland andra). Könsrollen, genus, synliggörs i båda fallen som just en roll, en sorts lek, performance eller maskerad. Kläder, kosmetika och kroppsrörelser som exempelvis gestik är verktyg för att uppnå detta. Det handlar inte om imitation utan om skapa en ny sorts skönhet och effekt.
På scenen, då och nu, ikläder sig en manlig kropp kvinnokläder. De tvetydigheter som uppstår kan ge en homoerotisk underton. Även olika former av cross-dressing hos kvinnor förekommer i Europa till exempel i operor. På svenska kallas detta byxroller. Mest känd i Japan är teatern Takarazuka där kvinnor sedan grundandet 1913 spelar alla roller med en stor kvinnlig publik.
För mer information om kabuki och hen på scen i Japan, se informationstexterna här i rummet.
Stort tack till Marita Lindqvist och Maria Solvius för inlån och kunskapsuppbyggnad.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.