logo

Carlotta - the museum database

Bekesy-023 :: Målning

Object description

”Kinesiskt lejon och pion” av Tosa Mitsusuke (1675–1710) föreställer två lyckobådande motiv av kinesiskt ursprung: ett mytiskt lejon (shishi) och en pion, som symboliserar rikedom och ryktbarhet. Dansande lejon bland pioner är ett motiv som återfinns redan i medeltida litteratur och scenkonst, och blev populärt under Edoperioden, även bland konstnärer som inte främst förbinds med kinesiska strömningar och motiv, till exempel Tosa-skolan. Tosa-måleriet, som gynnades från kejserligt håll, specialiserade sig på hovmotiv med grund i klassisk litteratur, målade i den japanska yamato-e-stilen, vilken kännetecknas av platta, dekorativa kompositioner, fina linjer, omsorg om detaljer och klara färger. Senare utvidgades skolans intresseområden avsevärt och omfattade kinesiskt inspirerade motiv och stilar – vilket syns i Mitsusukes målning.

Hängrullmålning. Tusch och färger på siden. Totalmått H 172 cm, B 39,5 cm. Tidigare i George von Békésys samling, deposition från Nobelstiftelsen.

Text av Ewa Machotka, 2011.

Accessionsnummer
Bekesy-023
Sakordskategori
Bildkonst
Sakord
Målning
Sakord, engelska
Painting
Utställning - ingår i
Paper Stories
alt
Beskrivning

Utställningen Paper Stories visar unika samlingar från Kina, Japan och Korea. På Östasiatiska museet visas papprets historia, teknik, konsthantverk och vad det betyder för kunskapsspridning och mänsklighetens utveckling.

Paper Stories består av tre delar; vi visar föremål ur våra unika samlingar från Kina, Japan och Korea. Upptäck världens äldsta papper, njut av konst, kalligrafi, dekoration och funktion. Lär dig mer om papprets historia, om tillverkningen, om papprets betydelse för kunskapsspridning och mänsklighetens utveckling.

Pappret tillhör inte bara det förflutna utan även samtiden och kanske ännu mer framtiden. I Paper Gallery visar vi samtidskonst och visar på hur traditionen fortsätter in i modern tid.

Efter att ha sett utställningen kanske du vill skapa något på egen hand? I Ateljé Draken kan du inspirerad av utställningarna skapa ditt eget konstverk i papper.

Många av pappersföremålen ur samlingarna är känsliga för ljus. Därför kommer delar av utställningen att bytas ut tre gånger under utställningsperioden. Du kanske bara får chansen att uppleva vissa av verken en gång i livet. Dessutom kommer vi ha nya överraskningar i beredskap för dig så passa på att komma tillbaka flera gånger.

Det är svårt att föreställa sig hur den mänskliga civilisationen skulle se ut idag om inte papper fanns. Men hur mycket vet vi egentligen om papper?

Papper, denna tvåtusen år gamla revolutionerande uppfinning kommer från Kina. Tekniken utvecklades i Östasien under lång tid innan den nådde först Mellanöstern och sedan Europa. Så småningom spreds pappret till all världens hörn och blev snart en oumbärlig del av våra liv.

I Kina, Japan och Korea har pappret varit det viktigaste mediet för de östasiatiska ländernas konst, kultur och historia. I den här utställningen har vi valt ut ett antal särskilt fina objekt från vår rika samling. Här presenteras papprets hantverk och historia samtidigt som vi visar hur man i Östasien har skapat konst och hantverk i papper.

Tidpunkt - Öppnad/Start
2018-02-23
Tidpunkt - Stängd/Slut
2019
Monterdel
Gallery 1/Ewa
Geografiskt namn - annat
Östasien
Världsdel - ursprung
Asien
Land - ursprung
Japan : Asien
alt
Geonames-referens
sws.geonames.org
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Beskrivning

”Kinesiskt lejon och pion” av Tosa Mitsusuke (1675–1710) föreställer två lyckobådande motiv av kinesiskt ursprung: ett mytiskt lejon (shishi) och en pion, som symboliserar rikedom och ryktbarhet. Dansande lejon bland pioner är ett motiv som återfinns redan i medeltida litteratur och scenkonst, och blev populärt under Edoperioden, även bland konstnärer som inte främst förbinds med kinesiska strömningar och motiv, till exempel Tosa-skolan. Tosa-måleriet, som gynnades från kejserligt håll, specialiserade sig på hovmotiv med grund i klassisk litteratur, målade i den japanska yamato-e-stilen, vilken kännetecknas av platta, dekorativa kompositioner, fina linjer, omsorg om detaljer och klara färger. Senare utvidgades skolans intresseområden avsevärt och omfattade kinesiskt inspirerade motiv och stilar – vilket syns i Mitsusukes målning.

Hängrullmålning. Tusch och färger på siden. Totalmått H 172 cm, B 39,5 cm. Tidigare i George von Békésys samling, deposition från Nobelstiftelsen.

Text av Ewa Machotka, 2011.

Namn - tillverkare
Tosa Mitsusuke (1675 - 1710), Konstnär
Beskrivning
Tosa Mitsusuke, född 1675 död 1710, var en japansk konstnär vid Edoperiodens mitt. Han var den 18:e ledaren för Tosaskolan. Målare som tillhörde Tosa var bra på att måla i Yamato-e-stil. Ledarna för Tosa tjänade kejsarna som Edokoro-Azukari (= Officiell hovmålare). Mitsusukes far var Tosa Mitsunari. År 1696 blev han officiell hovmålare. År 1709 målade han rumsavskiljare i det kungliga slottet och i Sentopalatset med Kano Tsunenobu. (wikipedia 2013-03-21)
Källor, Kulturnav - samma
kulturnav.org
Källor - http
collections.smvk.se
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Namn - förvärvat från
Békésy, Georg von (1899-06-03 - 1972-06-13), Biofysiker
Beskrivning
Georg von Békésy (ungerska: Békésy György), född 3 juni 1899 i Budapest, död 13 juni 1972, var en ungersk biofysiker som tilldelades Nobelpriset i fysiologi eller medicin 1961. (wikipedia, 2011-01-24)
Källor - http
collections.smvk.se, nobelprize.org
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Bredd
37,5
Höjd
94
Mått text
Totalhöjd: 176 cm, B 39,5 cm
Anmärkning

Lion and peonies. Hanging scroll painted in ink and colours on silk. By Tosa Mitsusuke (1675-1710) Japan.

L: 93 cm W: 37,5 cm

; Dig stat bildkonst
Materialkategori
Textil
Material
Siden
Material, engelska
Silk
Namn - ägare
Nobelstiftelsen
Källor - http
collections.smvk.se
Utställning - tidigare
Japan - Föremål och bilder berättar
alt
Beskrivning

Möt det mångfasetterade Japan i en spännande utställning. Allmänna visningar söndagar kl 15, den 27 mars – 29 maj.

Urbana samhällsgrupper som samurajer, köpmän och hantverkare främst från Edo-perioden (1615-1868) presenteras genom över 300 föremål. Genom konsthantverket ser vi glimtar av nöjesliv, religiösa föreställningar, teceremoni och Japans kontakter med omvärlden. (www.ostasiatiska.se, 2011-01-26)

Tidpunkt - Öppnad/Start
2011-03-26
Utställning, del av - tidigare
Japan Galleriet
alt
Vecka - Veckans föremål
2013-11
konstnarlevtid
1675-1710
utstallningval
Ja
Datum - registrering
2003-04-11 [12.43.14]