Målningarna i den här serien är gjorda med tusch och klara färger på papper och kallas för Chaekgeorido, eller Chaekgado, och föreställer föremål som fanns i konfucianska lärda mäns arbetsrum under Joseon (1392-1910) mot en enfärgade, tom bakgrund. Staplar med böcker är det huvudsakliga motivet i kompositionen av var och en av målningarna, och de figurerar tillsammans med dekorativa läs och skrivredskap, samt med växter, frukter och djur med lyckobringande betydelse som överflöd, fruktsamhet, långt liv och tur. Skuggning, linjeperspektiv och omvänt perspektiv har används till att måla föremålen. De första chaekgeoridomålningarn i Korea målades vid kungliga hovet av hovmålare under sent 1700-tal, men snart blev de populära bland intellektuella utanför hovet och spreds under 1800-talet vidare till andra samhällsklasser. Det fanns ett stort intresse hos de förmögna över- och medelklasserna för antikviteter och dekorativa skrivutensiler och de uppskattade att få dem avbildade i chaekgeoridomålningar.
Medan de tidigare chaekgeoridomålningarna föreställer stora bokhyllor med böcker på det sätt som syns här på vikskärmen, så uteslöts ofta hyllorna i senare målningar och böckerna målades i staplar omgivna av olika samlarföremål, skrivutensiler och allmänt dekorativa föremål, samt frukter, blommor och lyckobringande grönsaker. Troligen gjordes de här målningarna av en professionell konstnär till en intellektuell som tillhörde överklassen. Från början var de troligen uppsatta på en vikskärm.
Föremålet märkt A-F.
"Ch'aekkori". 6 omonterade målningar. Tusch och klara färger på papper.
Målningarna avbildar mot neutral grund böcker, en låda med skrivutensilier, en penselhållare formad som ett segment av en trädstam (av Prunus mume) med penslar och papper, hoprullade målningar, glasögon, porslinsvaser och -skålar, två fåglar på ett stativ, blomarrangemang (med Prunus mume, lingzhi och löjtnantshjärtan, lotus, krysantemum, daglilja - dagliljan i en skål i ett märkligt arrangemang med två apor och en tallstam) samt skålar med olika frukter (lizhi, apelsin, foshou, persimoner, pumpor, vattenmelon)
(Bearbetad då A-B-märkningen togs bort ur accessionsnummerfältet/CR.) A. Kalbaks samling (inköp) Vattenskador.
책거리. 2017. 책거리. [ONLINE] Available at: http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3561742&cid=58721&categoryId=58726. [Accessed 04 December 2017].
책가도. 2017. 책가도. [ONLINE] Available at: http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=562921&cid=46660&categoryId=46660. [Accessed 10 October 2017].
National Research Institute of Cultural Heritage. 2016. Korean Collections at the British Museum (영국박물관 소장 한국문화재), Catalogue of Overseas Korean Cultural Heritage No. 34. Seoul: National Research Institute of Cultural Heritage, 167.
Yoon, Y., Whitfield, R. (ed.), Nam, W. (trans.). 2002. Folk Painting. Seoul: Yekyong Publishing.
Petersen, M. 2008. Collecting Korean Shamanism: Biographies & Collecting Devices. PhD. Copenhagen: Faculty of Humanities, University of Copenhagen, p. 38.
Slots- og Kulturstyrelsen. 2017. Kunstindeks Danmark & Weilbachs kunstnerleksikon. [ONLINE] Available at: https://www.kulturarv.dk/kid/VisWeilbach.do?kunstnerId=7790&wsektion=alle. [Accessed 11 October 2017].
Östberg, S.S. 2014. The Swedish Red Cross Hospital in Busan, 1950-1958: A Study of Its Transition from a Military to a Civilian Hospital. Korea Journal, Vol. 54, No. 1, pp. 152, 154. And 박지욱. 2010. 박지욱 : 한국전쟁과 부산 스웨덴 적십자 야전병원의 의료구호활동(The Medical Assistance of the Swedish Red Cross Field Hospital in Busan during and after the Korean War). 의사학 (Korean Journal of Medical History), Vol. 19, No. 1, pp. 189-208.
덴마크의『韓國의집』과 李畵伯個展. 1967. 동아일보, 19 January 1967. 5면 생활/문화.
Wirgin, J. & Hansson-Sidwall, B. 1990. Östasiatiska Museet och Föreningen Östasiatiska Museets Vänner, 1987-1988. 1st ed. Stockholm: Östasiatiska Museet.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.