logo

Carlotta - the museum database

OM-2018-0005 :: Kavaj

Object description

Kavaj ihopsatt av tyger av typen boro (japansk trastextil). Tillverkad av företaget KUON i Tojyo.

Det ursprungliga sammanhanget för boro var de fattiga ekonomiska förhållandena i framförallt norra Japan under Edo-perioden (1615-1868) och in i modern tid. På grund av det kalla klimatet kan befolkningen inte odla bomull där. De tygbitar som invånarna köpte från handlare (via skepp söderifrån, från 1892 via järnvägen norrut) användes och syddes ihop till hemmatextilier och plagg som lappades och lagades i flera generationer av kvinnorna. Lagningen skedde genom en förstygnsteknik kallad sashiko för att förstärka, försköna och förlänga livet på tyget.

Konceptet i sig påminner om den japanska estetiska teori som finns bland annat i teceremonin (begreppet wabi-sabi) samt en sorts moral, vilket märks av begreppet mottainai ("slösa inte").

Boro har på senare år blivit ett mycket populärt samlarobjekt och börjat ställas ut på museer och användas i modeplagg.

Se artiklar i t ex Väv nr 4, 2016, Hemslöjd nr 4, 2018, Hemslöjd nr 4, 2019. /PH

Accessionsnummer
OM-2018-0005
Sakord
Kavaj
Världsdel - ursprung
Asien
Land - ursprung
Japan : Asien
alt
Geonames-referens
sws.geonames.org
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Namn - tillverkare
KUON
Källor - http
collections.smvk.se
Förvärvsomständigheter
Gåva från Östasiatiska Museets Vänner
Beskrivning

Kavaj ihopsatt av tyger av typen boro (japansk trastextil). Tillverkad av företaget KUON i Tojyo.

Det ursprungliga sammanhanget för boro var de fattiga ekonomiska förhållandena i framförallt norra Japan under Edo-perioden (1615-1868) och in i modern tid. På grund av det kalla klimatet kan befolkningen inte odla bomull där. De tygbitar som invånarna köpte från handlare (via skepp söderifrån, från 1892 via järnvägen norrut) användes och syddes ihop till hemmatextilier och plagg som lappades och lagades i flera generationer av kvinnorna. Lagningen skedde genom en förstygnsteknik kallad sashiko för att förstärka, försköna och förlänga livet på tyget.

Konceptet i sig påminner om den japanska estetiska teori som finns bland annat i teceremonin (begreppet wabi-sabi) samt en sorts moral, vilket märks av begreppet mottainai ("slösa inte").

Boro har på senare år blivit ett mycket populärt samlarobjekt och börjat ställas ut på museer och användas i modeplagg.

Se artiklar i t ex Väv nr 4, 2016, Hemslöjd nr 4, 2018, Hemslöjd nr 4, 2019. /PH

Materialkategori
Textil
Material
Bomull
Sökord
boro
Datum - registrering
2018-09-27

Leave a comment

Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.