logo

Carlotta - the museum database

1998.11.1506 :: dräkt

Inventarienummer
1998.11.1506
Sakord
dräkt
Sakord, engelska
dress
kategori
klädesplagg och tillbehör
Materialkategori
textil
Materialkategori, engelska
cloth
Utställning - ingår i
Korsvägar 1 - (plan 4)
alt
Tidpunkt - öppnad/start
2017-04-08, 2016-05-20
Utställning, del av - ingår i
Korsvägar 1 - Zon F
alt
Utställning, monterdel - ingår i
Korsvägar 1 Zon F1
alt
Bredd
150 cm
Längd
128 cm
Händelse - var närvarande vid
Föremålsanalys LSK 2014
Beskrivning
Ledarskap för slöjd och kulturhantverk, studenter vid Göteborgs Universitet har utfört föremålsanalys på föremål i Gösta Sandbergs studiesamling. Våren 2014.
Namn - insamlare
Sandberg, Gösta (1915-12-26 - 1995-08-19), textilforskare
alt
Beskrivning

<0x0a>Född 26 december 1915 i Östersund.

Död 19 augusti 1995 i Nora.

Föräldrar

Kamrer Erik Sandberg och konstnär Astrid Sandberg, född Moberg

Studier

Examen i dekorativt måleri vid Slöjdföreningens skola, Göteborg 1940, därefter studier vid Valands konstskola Göteborg, studier av reserveringsteknik (batik och ikat) vid Institut van den tropen, Amsterdam och vid textila verkstäder och färgerier i Java, Indonesien

Under 1950-talet bl a studier av perceptiv färglära för laborator Tryggve Johansson och utbildning i modern textilfärgning vid ICI

Omfattande studieresor i Indonesien, Makedonien, Österrike och Schweiz

Anställningar

Arbete med schablonmålning vid Ljungbergs textiltryckeri på 1940 och -50-talen, facklärare i perceptiv färglära och textilfärgning vid Konstfackskolan i Stockholm 1959-75, konsult vid Handarbetets vänner 1958 – 1969, lärare och ledare vid Svenska slöjdföreningens ”färgskola” på Hantverkets folkhögskola i Leksand och vid universitetet i Ljubljana (sommarkurser för arkitekter) under 1960-talet, samt konsult vid Kinnasand, Forshaga golv, och Bergå ullspinneri under 1950 och -60-talen.

Egen konstnärlig verksamhet

Främst batik och tygtryck men även oljemålningar, intarsia m.m. på 1940 och -50- talen.

Utställningar

1947 Konstgalleriet Samlaren, Stockholm. Egen konst: Batik, färgskisser för batik, teckningar, handtryck, flossavävnader.

1952 Vänersborgs museum. Javansk batik u r textilsamlingen och egen bildbatik.

1955 Röhsska konstslöjdmuseet, Göteborg. Batik, ikat, plangi och tritik från Indonesien ur textilsamlingen.

1960-talet? Kulturen, Lund. Makedonska textilier ur textilsamlingen.

1980 Utställning i samband med Festspillene i Bergen 80. Batik från hela världen ur textilsamlingen tillsammans med bildbatik av Jan Sisefsky, Göstas kollega och medförfattare.

1987 Biblioteket, Nora i samband med ett symposium om Indigo. ”Blå textilier från 3 världsdelar”, indigofärgade textilier ur textilsamlingen.

Postumt:

1996 Nordiska museet, Stockholm, ”Blåtryck och röda kattuner”. Stora delar av textilsamlingen.

1997-1998 Dalarnas museum, Falun, Gävle museum och Nora museum. ”Gränslösa mönster”, ikat ur textilsamlingen.

2000-2004 (?) Nora museeum, Gyttorp. Utställning om Göstas liv och verksamhet, producerad av Gunnel Sandberg och kultursekreterare Eva Bratt, Nora.

2004 (?) Nora bibliotek. Ovannämnda utställning om Göstas liv och verksamhet visad i bibliotekets konsthall.

Medverkan i radio- och TV-program

1975 31/10-6/11 Guld i mund, SR. Gösta var gäst i studion. Producent Ingeborg Forshed, Örebro.

1992, Kulturmagasinet, Radio Örebro

1995 15/3 Gomorron Sjuhärad, SR Sjuhärad

Seminarier, symposium och föreläsningar

1987 Biblioteket, Nora. Symposium om Indigo. Föreläsningar av Gösta Sandberg m.fl.

1995 25/3. Folkens museum etnografiska, Stockholm. ”Blå lördag” med Gösta Sandberg och Hiroko Kimura. Seminarium och workshop kring indigo och ikat.

Gösta var medlem av den internationella sammanslutningen The society of dyers and colourists.

Källor - http
collections.smvk.se
Källor, Kulturnav - samma
kulturnav.org
Namn - donator
Sandberg, Gunnel
Beskrivning
Gunnel Sandberg, Nora. Förmedlade Gösta Sandbergs samlingar som var en gåva av dödbodelägarna.
Källor - http
collections.smvk.se
Namn - fotograf
Schwetz, Ferenc
Källor - http
collections.smvk.se
Winther Åshaug, Ina Marie
Beskrivning
Ina Marie Winther Åshaug, född 15 december 1983, Brönnöysund, Norge, konstnär och fotograf. Började arbeta som fotograf vid Världskulturmuseet, Göteborg, hösten 2014.
Källor - http
inamarie.se, collections.smvk.se
Källor, Kulturnav - samma
kulturnav.org
Tidpunkt - förvärv till museet
1992
etn/ark
etnografi
Världsdel - ursprung
Asien
Land - ursprung
Uzbekistan : Asien
alt
Källor, Wikipedia - beskr. av
sv.wikipedia.org
Geonames-referens
sws.geonames.org
Proveniens
Samarkand, Uzbekistan
fotograferat
Ja
Typ & teknik: teknik
Ikat
Original: beskrivning

Dräkt

Datering: 1800-tal (?)

Material: Silke/ siden, foder: bomull

Textilteknik: Varpikat, kattuntryck

Kulör: Turkrött (foder)

Mönster: Miri-botha-motiv (foder)

Mått: L 128 Br mellan armarna 150 cm

Funktion: Hov- och ämbetsdräkt

Förvärvsdatum: Juni 1992

Inköpt av Dorothy Miller (gåva)

Litteraturhänvisning: "Purpur, koschenill och krapp" av G. Sandberg, sid 164-165

Katalogiserat för Gösta Sandberg av K. Wadensten den 28/1 1996, Nora

Original: insamlat av
Gösta Sandberg
Original: lokal
Tillverkningsort: Samarkand V. Turkestan
Utställningstext, Korsvägar

Den här traditionella centralasiatiska kaftanen tros vara från mitten av 1800-talet och är tillverkad i siden och bomull. Yttertyget i siden är vävt i tekniken varpikat i färgerna vit, cerise, lila, gul och blå. Ikat-mönstren skapas genom att binda om varpgarnet innan färgning. Ordet kommer från det malajisk-indonesiska ordet för att binda. I Samarkand används ordet Adras vilket betyder moln.

Insidan av dräktens framkant är förstärkt med ett band. Fodret är ett blommönstrat kattunstyg i rött, vitt, gult och grönt. Kattun är en äldre svensk benämning på bomullstyg och ordet har sitt ursprung i arabiskans ord för bomull, al qutn. Bomullstyget trycktes med hjälp av träblock med utskurna mönster och tunna inslagna stift eller med kopparsticksplåtar.

Färgglada bomullstyger av den här typen specialtillverkades i fabriker i Ryssland för den centralasiatiska marknaden.

Utställningstext, Korsvägar, eng

This traditional Central Asian caftan is believed to date from the mid-19th century, and is made of silk and cotton. The outer layer of silk is woven in a warp ikat technique in white, cerise, purple, yellow and blue. The ikat pattern is created by binding the warp yarn with a tight wrapping in the desired pattern before dying. The word ikat derives from a Malaysian-Indonesian word for “tying”. In Samarkand, the word is Adras, which means “cloud”.

The inside lining at the front of the garment is reinforced with a strip of fabric that is both decorative and was said to protect the wearer from evil spirits. The lining is a floral-pattern fabric in red, white, yellow and green, identified as kattun in museum records. Kattun is an old-fashioned Swedish term for “cotton”. Both words originate in the Arabic word for cotton, al qutn. The cotton fabric was printed using wooden blocks in which patterns have been carved and thin, raised printing surfaces inserted, or with copperplates. Colourful cotton fabrics like this were specially produced in Russia for the Central Asian market.

Datum - registrering
2001-01-24
Belongs to Samling
1998.11

Leave a comment

Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.