- Inventarienummer
- 1935.32.0179
- generalkatalog-nr
- 3692636926
- Alternativ identitet
- 213348; RT-038072
- Sakord
- öglesydd; GöteborgssamlingenG%C3%B6teborgssamlingen; avförtavf%C3%B6rt; repatrieratrepatrierat
- Sakord, engelska
- mantlemantle
- Sakord, spanska
- ñañaca
- Materialkategori
- textiltextil
- Bredd
- 53 cm53%20cm
- Längd
- 104 cm104%20cm
- Händelse - var närvarande vid
- RAÄ gästkollegeprojekt Paracas (2013-2017)
- Källor - http
- collections.smvk.se
- Beskrivning
Syftet med projektet var att undersöka och jämföra bevarandestatusen på Paracastextilier som förvarats i olika museimiljöer, i Sverige och i Peru, för att studera påverkan av ammoniakbehandlingen som utfördes på 1990-talet och att jämföra resultaten med de erhållna under tidigare undersökningar från 1990-talet och framåt. Dessutom var förhoppningen att utredningarna skulle kunna öka vår kunskap om det betningsmedel som användes i dessa gamla textiler, eftersom det fortfarande finns ett kunskapsgap om färgsystemen som används av de antika andinska kulturerna.
Försöksledare: Marei Hacke
Gästkollega: Anna Javér
Plats för utförande: Riksantikvarieämbetet Kulturvårdsavdelningen Teknik och vetenskap, Artillerigatan 33A, Box 1114 621 22 Visby
Start- och slutdatum för försökets experimentella del:
2017-05-02 till 2017-05-05
2016-10-02 till 2016-10-06
2016-05-17 till 2016-05-20
2014-01-15 till 2014-01-17
2013-09-17 till 2013-09-18
-
- Repatriering till MNAAH, Lima, Peru, (13 juni 2014)
- Beskrivning
- Repatriering till MNAAH, Lima Peru. 2014 återlämnades 4 Paracas-textilier till Peru, nr 179, 188, 190 och ett fragment av 213
- Namn - donator
- Anonym
- Beskrivning
- Personen eller organisationen har av olika skäl valt att vara anonym.Personen%20eller%20organisationen%20har%20av%20olika%20sk%C3%A4l%20valt%20att%20vara%20anonym.
- Källor - http
- collections.smvk.se
- Namn - ägare
- Nationalmuseet i Peru för arkeologi, antropologi och historia (MNAAHP)
- Beskrivning
- Nationalmuseet i Peru för arkeologi, antropologi och historia (MNAAHP, spanska: Museo Nacional de Arqueología Antropología och Historia del Perú, engelska: National Museum of the Archaeology, Anthropology, and History of Peru) är det största och äldsta museet i Peru. Det ligger på Plaza Bolívar i Pueblo Libre-distriktet i Lima. Museet rymmer mer än 100 000 artefakter som spänner över hela människans historia i det som nu är Peru. Höjdpunkterna inkluderar Raimondistelen och Telloobelisken från Chavín de Huantar, och en stor modell av Machu Picchu.
- Källor - http
- collections.smvk.se, commons.wikimedia.org
- Källor, Wikipedia - beskr. av
- en.wikipedia.org
- Inlån - tidigare
- in-1999.0001
- etn/ark
- arkeologiarkeologi
- Obs.: Beskrivning
Material ull 2-tr S-tvin 3 olika röda, 4 gula, 2 gröna, 1 blå, 2 grå, 2 svarta, brun
och vit, dessutom 4 olika mixade trådar.
bomull 2-tr S-tvin ofärg brun och ljus
Teknik Öglestygn sydda runt en stomme dels vävda band av bomullsgarnet eller snodder eller enstaka trådar. Hela textilen är sydd och konstruerad i olika sektioner. Motiven i varje ruta är troligen gjorda separat, runt dessa en smal bård runt varje motiv, därefter liknande smal bård antingen gjord som ett galler eller bårder i två omgångar, där de föregående passar in. Runt alla 32 rutorna, 4 st på bredden och 8 st på längden, finns en bredare ytter bård. Exakt hur sammansättningen gått till går inte att fastställa. Se skiss i pärm.
Mönster 32 st separat motiv, som är likadana på textilens båda sidor, alltså ingen rätsida eller avigsida. Den sida som i dag ligger neråt är den som är fotograferad till affichen = innan utställningens öppnande 1994. Vid den iordningställandet av den utställningen vändes textilen - de foton som är tagna därefter är den uppåtvända sidan nu = år 2001. Beskrivning av motiven se separat text.
; Ramverkens olika delar är troligen sydda var för sig, likaså figurerna, därefter är de samman sydda- Tidpunkt - tillverkning, tidigast
- 160 B.C.
- Tidpunkt - tillverkning, senast
- 80
- Publicerad text, spanska
Paracas textile 179 1935.32.0179
Textile restituidos por el municipio de Gotemburgo al Museo Nacional de Arqueología, Antropología e Historia y el Ministerio de Cultura en el Perú de 18 de junio de 2014.
Los bordados de Paracas tienen a menudo el mismo motivo en toda la tela o el tejido. Es éste hay sin embargo muchos motivos diferentes, en total 32 cuadrados con diferentes figuras. La franja que cubre toda la orilla del textil tiene también varios motivos pequeños. Las figuras son iguales por ambos lados, es decir, el textil no tiene un derecho y un revés. El textil parece haber estado frente al pecho de una momia en las capas más externas de un fardo mortuorio.
Descripción del motivo
La investigadora Anne Paul lo describe así: (ver el bosquejo de Anne Paul con círculos numerados)
1. Un pájaro parecido a los motivos 10 y 13. 2. Un pájaro de familia desconocida y un tubérculo en flor. 3. Una figura antropomorfa que lleva puestos cintillo, falda y adornos en los tobillos. La parte superior de su cuerpo tiene forma de escalera. La figura sostiene un cintillo con ambas manos. 4. Pájaro que podría ser un gaviotín monja.. Ver también motivos 11 y 21. 5. Una vaina de frijol germinando, dos tubérculos, algo que podría ser una cartera anudada, dos tubérculos en flor, un cintillo y un objeto X, todos están vueltos hacia el objeto del centro. 6. Pájaro que podría ser un halcón. Ver también motivos 12 y 27. 7. Cinco pájaros, probablemente colibríes, están reunidos en torno a un objeto parecido a una flor que podría ser el corte sagital de un Cactus de San Pedro (Trichocereus pachanoi, un cactus que es alucinógeno). Ver también motivo 19. 8. Se parece al motivo 23, pero en esta imagen el bastón termina en una punta de proyectil y el mango del cuchillo tiene apariencia de cabeza trofeo. 9. Una rana y ramas de un árbol desconocido en flor y con raíces. Las formas en media luna en los flancos del cuerpo de la rana pueden representar su característico garguero (bolsa bajo el pescuezo) 10. Pájaro de familia desconocida. Ver también motivos 1 y 13. 11. Pájaro que podría ser un gaviotín monja. Ver también motivos 4 y 21. 12. Pájaro som probablemente es un halcón. Ver también motivos 6 y 27. 13. Pájaro de familia desconocida, se parece al motivos 1 y 10. 14. Pájaro que podría ser un cóndor, a juzgar por la cresta de la cabeza y por el cuello claro. Junto al pescuezo del pájaro hay un objeto no identificado. 15. Una figura antropomorfa que lleva túnica, collar y adornos en los tobillos, y sujeta una flecha. Dentro del motivo hay también un objeto no identificado, un cintillo y un tubérculo en flor que le cubre parcialmente. Ver también motivo 32. 16. Un molusco que podría ser un camarón. Las pinzas del animal, sus ojos, sus antenas, y su cuerpo segmentado están claramente representados. 17. Pájaro que podría ser un cóndor. A pesar que las alas de este motivo no son típicas de un cóndor, se entiende que la imagen corresponde a la de un condor macho adulto, a juzgar por su cuello blanco. La protuberancia bajo el pico podría representar aquella bolsa que abulta en el pescuezo del pájaro cuando ha comido mucho. 18. Una figura humana que porta una máscara con bigotes y una cabeza adornada con tiras sinuosas. Tiene puesta una túnica y adornos en los tobillos, y en las manos tiene una vaina de frijol y un objeto no identificado. 19. Seis pájaros, probablemente colibríes, en torno a una flor de seis pétalos. Ver también motivo 7. 20. Una figura antropomorfa que lleva falda, cintillo, ornamentos en el cabello, una joya al rededor del cuello y adornos en los tobillos. Las manos sujetan un bastón a rayas, un abanico y un tubérculo.
; 21. Un pájaro con alas desplegadas y con un pez en el pico. El pájaro puede ser un gaviotín monja (Larosterna inca), que tiene un mechón de plumas blancas y que se inclina hacia afuera por los lados de la cabeza. 22. Una figura antropomorfa que lleva túnica, calcetas y collar, sostiene una cabeza trofeo y un objeto no identificado. 23. Tras de algo que podría ser una planta en flor hay una figura antropomorfa que sostiene un bastón, un cuchillo y un objeto no identificado en sus manos. Tiene adornos en los tobillos y calcetas. Ver también motivo 8. 24. Un pájaro parece un halcón, a juzgar por las marcas en torno al ojo, el motivo en zig-zag de las plumas de la cola y por el motivo en las plumas de las alas. Un verdadero halcón sin embargo, no tiene las marcas en las patas que muestra este pájaro. 25. Una figura compuesta que tiene alas y plumas de cola como un pájaro, pero tiene orejas de gato, algo que pudieran ser bigotes y la lengua afuera. Tiene también piernas y adornos en los tobillos. 26. Dos figuras antropomorfas con el cabello suelto están atadas a una forma que parece ser una planta que además se parece a un cintillo. Una de las figuras sujeta un gato por la cola. La forma tipo planta del centro tiene raíces en un extremo y en el otro extremo hay un rostro con con una tira como serpiente. Ver también motivos 10 y 13. 27. Un pájaro que parece un halcón, si se consideran las marcas alrededor del ojo y el motivo de la cola. Ver también los motivos 6 y 12. 28. Una figura antropomorfa cuyo cuerpo tiene la forma de frijol. Está vestida con taparrabo y calcetas, y tiene un bastón y una serpiente en las manos. La cabeza tiene bigotes, probablemente una máscara, y parece estar puesta en el cuerpo de manera invertida. Tiene afuera la lengua cuya forma es de un objeto no identificado. Hay un cintillo prendido junto al ”ojo” del frijol. 29. Una figura antropomorfa cuyo cuerpo tiene la forma de frijol. La cabeza está virada hacia arriba y tiene la lengua afuera. La figura tiene adornos en los tobillos y sujeta un tubérculo en una mano. Junto al ”ojo” del frijol hay una tira como serpiente, y junto a la parte más baja del cuero hay un objeto no identificado. 30. Motivo no identificado. 31. Una figura antropomorfa con la cabeza inclinada hacia atrás. Viste una túnica con mangas, un collar, adornos en los tobillos y un objeto no identificado que le rodea un brazo. La figura tiene un tubérculo en la mano y un bastón curvado del cual cuelgan dos objetos que pueden ser campanillas o sonajas(Ver también manto 1935.32.0209). Frente al cuerpo y la cabeza hay algo que puede ser una rama en flor con sus raíces. 32. Una figura antropomorfa con taparrabo, cintillo y adornos en los tobillos. La figura sujeta un tubérculo en flor contra su boca mientras el otro brazo asegura un cuchillo. Ver también motivo 15. La franja de orilla que recorre los cantos del textil tiene cuatro diferentes motivos que se repiten sistemáticamente. Esos motivos son un felino (probablemente un gato de la pampa, Oncifelis colocolo o Leopardus colocolo), un pájaro que puede ser un halcón, un pájaro no identificado y una figura antropomorfa con falda, adornos en los tobillos, cintillo, ornamentos en el cabello, bastón, abanico y tubérculo. En la esquina, junto a la figura 25 falta uno de los motivos de la serie.
Material y técnica
Bordado de lana sobre algodón. Los motivos están bordados con tupidas puntadas de cadeneta, 10-14 cm en torno a un soporte central hecho de tiras, ya sea tejidas o trenzadas, o de hilos separados, dependiendo del grosor de los motivos terminados. Los motivos de los cuadrados probablemente han sido hechos separadamente y luego unidos con costura a la franja de la orilla.
Época y origen
Paracas Necrópolis, Intermedio Temprano 2.
- Publicerad text
Paracastextil 179 1935.32.0179
Textil restituerad av Göteborgs kommun till Museo Nacional de Arqueología, Antropología e Historia och Kulturministeriet i Peru den 18 juni 2014.
Broderier från Paracas har oftast samma motiv över hela plagget eller väven. På den här finns istället många olika motiv broderade, sammanlagt 32 rutor med olika figurer. Bården som går runt textilen innehåller också flera små motiv. Figurerna är likadana på båda sidor, det finns alltså ingen rätsida eller avigsida på textilen. Textilen lär ha legat framför bröstet på en mumie i ett gravbyltes yttre lager.
Beskrivning av motiven
Forskaren Anne Paul har beskrivit motiven så här:
1. En fågel av okänd art, liknar motiv 10 och 13. 2. En fågel av okänd art och en blommande rotknöl. 3. En människoliknande figur som har på sig pannsmycke, kjol och vristband. Överkroppen är trappstegsformad. Figuren håller ett pannsmycke med båda händerna. 4. Fågel som kan vara en inkatärna. Se även motiv 11 och 21. 5. En spirande bönskida, två rotknölar, något som kan vara en knuten väska, två blommande rotknölar, ett pannsmycke och ett föremål x är alla virade runt ett föremål i mitten. 6. Fågel som kan vara en falk. Se även motiv 12 och 27. 7. Fem fåglar, troligen kolibrier, är samlade kring ett blomliknande föremål som skulle kunna vara ett tvärsnitt av en San Pedro-kaktus (Trichocereus pachanoi, en kaktus som är hallucinogen). Se även motiv 19. 8. Liknar motiv 23, men i den här bilden slutar staven i en projektilspets och kniven har handtag som ser ut som ett troféhuvud. 9. En groda och blommande grenar med rötter, från en okänd växt. De halvmånformade utbuktningarna på sidorna av grodans kropp kan representera strupsäcken. 10. Fågel av okänd art, liknar motiv 1 och 13. 11. Fågel som skulle kunna vara en inkatärna. Se även motiv 4 och 21. 12. Fågel som eventuellt är en falk. Se även motiv 6 och 27. 13. Fågel av okänd art, liknar motiv 1 och 10. 14. Fågel som skulle kunna vara en kondor, att döma av kammen på huvudet och den ljusa kragen. Ett oidentifierat föremål sitter vid fågelns hals. 15. En människoliknande figur som har på sig tunika, halsband och ankelband och håller ett spjut. I motivet finns också ett oidentifierat föremål, ett pannsmycke och en blommande rotknöl som delvis täcker ansiktet. Se även motiv 32. 16. Ett skaldjur som troligen är en kräfta. Djurets klor, antenner, ögon och segmenterade kropp är tydligt avbildade. 17. Fågel som skulle kunna vara en kondor. Även om vingarna på detta motiv inte är typiska för kondoren så är huvudet och den vita kragen tecken på att det är en vuxen kondorhane som avbildas. Utbuktningen under näbben skulle kunna representera krävan som buktar ut från halsen när fågeln ätit mycket. 18. En människofigur som bär en mask med morrhår och en huvudprydnad med slingrande band. Den har på sig tunika och ankelband, och håller en bönskida och ett oidentifierat föremål i händerna. 19. Sex stycken fåglar, troligen kolibrier, runt en blomma med åtta kronblad. Se även motiv 7.
; <space>20. En människoliknande figur som bär kjol, pannsmycke, hårprydnader, ett halssmycke och ankelband. Händerna håller en randig stav, en solfjäder och en rotknöl. 21. En fågel med utbredda vingar och en fisk i näbben. Fågeln kan vara en inkatärna (Larosterna inca), som har en tofs med vita fjädrar som böjer sig utåt på sidorna av huvudet. Se även motiv 4 och 11. 22. En människoliknande figur klädd i tunika, benkläder och halsband håller ett troféhuvud och ett oidentifierat föremål. 23. Bakom något som kan vara en blommande växt finns en människoliknande figur som håller en stav, en kniv och ett oidentifierat föremål i sina händer. Han har ankelband och benkläder. Se även motiv 8. 24. En fågel som liknar en falk, om man ser på markeringarna runt ögat, sicksackmönstret på stjärtfjädrarna och vingfjädrarnas mönster. En riktig falk har dock inte de markeringar på benen som denna fågel har. 25. En sammansatt figur som har vingar och stjärtfjädrar som en fågel, men kattlika öron, något som liknar morrhår och en utstickande tunga. Den har också ben med ankelband. 26. Två människoliknande figurer med utslaget hår är fästa vid en växtliknande form som också liknar ett pannsmycke. En av figurerna håller en katt i svansen. Den växtliknande formen i mitten har rötter i en ände, och i andra änden finns ett ansikte med ormliknande band. Se även motiv 10 och 13. 27. En fågel som liknar en falk om man ser till markeringarna runt ögat och mönstret på stjärten. Se även motiv 6 och 12. 28. En människoliknande figur med kropp i form av en böna. Den är klädd i ländkläde och benkläder, och håller en stav och en orm i händerna. Huvudet har morrhår, troligen en ansiktsmask, och ser ut att vara placerat upp och ner på kroppen. Tungan sticker ut och har formen av ett oidentifierat föremål. Ett pannsmycke är fäst vid bönans ”öga”. 29. En människoliknande figur med kropp i form av en böna. Huvudet är vänt uppåt och tungan sticker ut. Figuren har ankelband och håller en rotknöl i ena handen. Vid bönans ”öga” sitter ett ormliknande band, och vid undre delen av kroppen finns ett oidentifierat föremål. 30. Oidentifierat motiv. 31. En människoliknande figur med huvudet bakåtböjt. Den bär en tunika med ärmar, ett halsband, ankelband och har ett oidentifierat föremål runt ena armen. I händerna håller figuren en rotknöl och en böjd stav från vilken det hänger två föremål som kan vara klockor eller bjällror (se även mantel 1935.32.0209). Framför kroppen och huvudet finns något som kan vara en blommande gren med rötter. 32. En människoliknande figur med ländkläde, pannsmycken och ankelband. Figuren håller en blommande rotknöl till sin mun medan andra armen håller fast en kniv. Liknar motiv 15. Bården runt textilens kant består av fyra olika motiv som upprepas systematiskt. Dessa motiv är ett kattdjur (troligen pampaskatt, Oncifelis colocolo eller Leopardus colocolo), en fågel som kan vara en falk, en oidentifierad fågel, och en människoliknande figur med kjol, ankelband, pannsmycke, hårprydnader, stav, solfjäder och rotknöl. I hörnet vid figur 25 saknas ett av motiven i ordningen.
Material och teknik
Broderad med ullgarn på bomull. Motiven är sydda med täta öglestygn 10-14 cm runt stomme av antingen vävda eller flätade band eller enskilda trådar, beroende på grovleken på de färdiga detaljerna. Motiven i rutorna är troligen sydda separat och sedan ihopsydda med bårderna.
Datering och ursprung
Paracas Nekropolis, Intermedio Temprano 2 (ca 100 e.Kr. – 200 e.Kr.)
- Beskrivning, spanska
- Ñañaca ("Manto calendario")de formato rectangular compuesto por treinta y dos cuadrados que representan motivos zoomorfos, fitomorfos y antropomorfos. Los motivos se aprecian en el anverso y reverso. Fibra de camélido, polícromo. (MNAAHP lista)
- Publicerad text, engelska
Paracas textile 179 1935.32.0179
The textile was restituated by the City of Gothenburg to the Museo Nacional de Arqueología, Antropología e Historia and the Ministry of Culture in Peru on the 18 of June 2014.
Embroideries from Paracas most often present the same motif all over the garment or weave concerned, but here instead many different motifs have been embroidered, totalling 32 squares with various figures. The border round the textile also contains several small motifs. The figures are similar on both sides, i.e. the textile does not have an obverse or reverse side to it. This textile is understood to have lain in front of the breast of a mummy in the outer layers of a grave bundle.
Motif descriptions
The scholar Anne Paul has described the motifs as follows (picture Paracas 1935.32.179):
1. A bird similar to motifs 10 and 13. 2. A bird of unknown species and a flowering tuber. 3. An anthropomorphic figure wearing a headpiece, skirt and anklets. The upper part of the body is step-shaped. The figure is holding a headpiece in both hands. 4. A bird, possibly an Inca Tern. See also motifs 11 and 21. 5. A germinating bean pod, two tubers, something which may be a tied-up pouch, two flowering tubers, a headpiece and an unidentified object, all twisted round an object in the middle. 6. A bird, possibly a falcon. See also motifs 12 and 27. 7. Five birds, probably hummingbirds, gathered round a flower-like object which could be a cross-section of a San Pedro cactus (Trichonocereus pachanoi, a hallucinogenic cactus species). See also motif 19. 8. Similar to motif 23, but in this picture the stave terminates in a projectile point and the knife has a handle resembling a trophy head. 9. A frog and blossoming branches with roots, from an unknown plant. The crescent-shaped protuberances at the sides of the frog’s body may represent the air sacs. 10. Bird of unknown species. See also motifs 1 and 13. 11. A bird, possibly an Inca Tern. See also motifs 4 and 21. 12. A bird, possibly a falcon. See also motifs 6 and 27. 13. Bird of unknown species, resembling motifs 1 and 10. 14. A bird which might be a condor, judging by the comb on its head and the pale ruff. An unidentified object is attached to the bird’s neck. 15. An anthropomorphic figure wearing a tunic, necklace and anklets and holding a spear. The motif also includes an unidentified object, a headpiece and a flowering tuber which partly conceals the face. See also motif 32. 16. A crustacean, probably a crayfish. Its claws, antennae, eyes and segmented body are clearly depicted. 17. A bird, possibly a condor. Although the wings in this motif are not typical of the condor, the head and the white ruff tell us that an adult condor is depicted. The protrusion under the bill could represent the gizzard, which protrudes from the throat when the bird has eaten well. 18. A human figure wearing a mask with whiskers and a headdress with twisted bands. It is wearing a tunic and anklets and is holding a bean pod and an unidentified object in its hands. 19. Six birds, probably hummingbirds, round a flower with eight petals. See also motif 7. 20. An anthropomorphic figure wearing a skirt, headpiece, hair pendants a necklace and anklets. In its hands it is holding a striped stave, a fan and a tuber.
; 21. A bird with wings outstretched, holding a fish in its beak. It may be an Inca Tern (Larosterna inca), which has a curved white plume on each side of its head. See also motifs 4 and 11. 22. An anthropomorphic figure wearing a tunic, leggings and necklaces, holding a trophy head and an unidentified object. 23. Stationed behind what may be a flowering plant is an anthropomorphic figure holding a stave, a knife and an unidentified object in its hands and wearing anklets and leggings. See also motif 8. 24. A bird resembling a falcon, to judge by the markings round the eye, the zigzag patterning of the tail feathers and the patterning of the wing pennons, though a real falcon does not have the leg markings of the bird shown here. 25. A composite figure with wings and tail feathers like a bird but feline ears, something resembling whiskers and a protruding tongue. It also has legs and anklets. See also motifs 10 and 13. 26. Two anthropomorphic figures with their hair let down are attached to a plant-like shape which also resembles a headpiece. One of the figures is holding a cat by the tail. The plant-like shape in the middle has roots at one end, and at the other end a face with a serpentine band. 27. A bird resembling a falcon, to judge by the markings round its eye and the patterning of its tail. See also motifs 6 and 12. 28. An anthropomorphic figure with a bean-shaped body. It is wearing a loincloth and leggings and holding a stave and a serpent in its hands. The head has whiskers, probably a face mask, and seems to be positioned upside down on the body. The tongue is protruding and is the shape of an unidentified object. A headpiece is attached to the “eye” of the bean. 29. An anthropomorphic figure with a bean-shaped body. The head is tilted upwards and the tongue protruding. The figure has anklets and is holding a tuber in one hand. Near the “eye” of the bean is a serpentine band, and next to the lower part of the body is an unidentified object. 30. Unidentified motif. 31. An anthropomorphic figure with its head tilted backwards. It is wearing a sleeved tunic, a necklace and anklets and has an unidentified object round one arm. In its hands the figure is holding a tuber and a bent stave from which two objects are suspended which might be bells or crotals (see also mantle 1935.32.0209). In front of the body and head is something which might be a blossoming branch with roots. 32. An anthropomorphic figure with a loincloth, headpiece and anklets. The figure is holding a flowering tuber to its mouth while a knife is pinned beneath the other arm. See also motif 15. The border round the edge of the textile consist of four different motifs, systematically repeated, namely a feline (probably a pampas cat, Oncifelis colocolo or Leopardus colocolo), a bird which may be a falcon, an unidentified bird, and an anthropomorphic figure wearing a skirt, anklets, headpiece and hair pendants and carrying a stave, fan and tuber. One of the motifs in the sequence is missing from the corner at figure 25.
Material and technique
Embroidered with woollen yarn on cotton. The motifs are sewn in close tubular cross-knit loop stitch, 10-14 cm, round a framework of either woven or plaited bands or individual threads, depending on the calibre of the finished details. The motifs in the squares were probably sewn separately and then sewn together with the borders.
Dating and origin
Paracas Necropolis, Intermedio Temprano 2 (c. 100 AD – 200 AD)
- Världsdel - ursprung
- Sydamerika
- Land - ursprung
- Peru : Sydamerika
- Källor, Wikipedia - beskr. av
- sv.wikipedia.org
- Geonames-referens
- sws.geonames.org
- Proveniens
- Paracas, PeruParacas%2C%20Peru
- Typ & teknik: teknik
- Broderi: 10 stygn/cm; Öglestygn sydda runt en stomme av vävda smala band och snoddar
- Typ & teknik: period
- Daterad: ålder 2040 +/- 90, kalibrerat 160 BC – 80 AD
- Typ & teknik: material
- ullull
- Original: beskrivning
Knuten, genombruten vävnad. Låg mitt för bröstet i ett av mumiepaketets yttre lager. Se 35.32.178.
Gåva.
Enligt upplysning av Paracas-specialisten Alan R. Sawyer, Assistant Curator of Decorative Arts -
Early Americana, Art Institute of Chicago, vid mitt samtal med honom där om Paracas-problemen den 21.8.56. skulle vår Paracas-textil 35.32.179 med nästan absolut visshet komma från ett fyndområde från "lägre delen av området väster om Cerro Colorado". Detta speciella fyndområde har visat sig vara "en riktig guldgruva" för högklassiga föremål.
Gbg. 16 okt. 1956
Henry Wasse´n
Denna textil omnämnd i Textil Museum Journal V.III nr 3 dec. 1972 sid 67 av Ann Pollard Rowe.
- Original: lokal
- Paracas, PeruParacas%2C%20Peru
- Original: negativ-nr
- 10788
- Original: publ
- ES 34 1974 För teknisk analys se Kromann, Jette Broderede textiler fra Paracas-kulturen 1984, pp. 20-22 (Sydam. Sep B. 27382)
- Original: skiopt
- 2760 (6:1), 2761 (6:2), 2762 (6:3)
- Referens - Publicerad i
- Hacke, Marei, Javér, Anna & Thuresson, Kaj (2019). Undersökningar av Paracastextilier [Elektronisk resurs] dokumentation av gästkollegeprojekt. Visby: Riksantikvarieämbetet
- Källor - http
- urn.kb.se, libris.kb.se
-
- Javér, Anna (2014) Paracas – Göteborgssamlingens resa tillbaka till Peru (Blogg)
- Källor - http
- samlingar.varldskulturmuseerna.se
-
- Javér, Anna (2017) Analysis of Paracas fibre material from the Gothenburg Collection. In PreColumbian Textile Conference VII / Jornadas de Textiles PreColombinos VII, ed. Lena Bjerregaard and Ann Peters (Lincoln, NE: Zea Books, 2017), pp. 398–404
- Källor - http
- digitalcommons.unl.edu
-
- Javér, Anna (2017) Paracas textiles – Colour and condition. Investigation of the mordants and state of degradation of the Paracas textile collections in Peru and Sweden. ICOM-CC Publications Online.
- Källor - http
- www.icom-cc-publications-online.org
-
- Sabatini, F., Bacigalupo, M., Degano, I. et al. (2020) Revealing the organic dye and mordant composition of Paracas textiles by a combined analytical approach. Herit Sci 8, 122
- Källor - http
- libris.kb.se, doi.org
-
- Sandmark, Björn & Ljungberg, Ann-Marie (2019). Paracastextilierna i Göteborg: vem äger det globala kulturarvet?
- Källor - http
- libris.kb.se
-
- Årsberättelse 1935, Göteborgs museum, Årstryck 1936
- Källor - http
- libris.kb.se, archive.org, books.google.se
- Hanteringsanvisningar
- T1.1
- Utställning - tidigare
- En stulen värld
- Tidpunkt - öppnad/start
- 2008-09-182008-09-18
- Tidpunkt - stängd/slut
- 20102010
- Källor - http
- commons.wikimedia.org
- Datum - registrering
- 2001-09-032001-09-03
- Belongs to Samling
- 1935.32
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.