Korea collections - Joseon - Ceramics 2 :: Keramik
- Object description
I den här delen av samlingen finns ett flertal föremål som representerar de två huvudsakliga keramiktyper som tillverkades under Joseon (1392-1910): den typ av stengods som kallas buncheong, samt vitt porslin. Buncheongvaror tillverkades bara under Joseons två första århundraden, medan dess att vitt porslin, som redan börjat framställas under Goryeo (918-1392), fortsatte att tillverkas under hela perioden.
Termen "buncheong" är en förkortning av "bunjang hoecheong sagi" ("pudrat grågrönt gods"), en term som myntades av den koreanske konsthistorikern Go Yu-seop (1904-1944) på 1930-talet. Den keramik som åsyftas är grått stengods som dekorerats i olika mönster med karaktäristisk vita engobe (flytande lera) som sedan täckts med grönaktig glasyr. En mängd olika tekniker användes till utsmyckningarna, bland annat inlagd vit engobe, stämplade mönster som fyllts med vit engobe, ristningar och sgraffitomålning, järnbrun målning på vit engobe, mönster i penslad vit engobe, samt doppning i vit engobe. Buncheonggodsen utvecklades ur den keramiktradition som dominerade under den tidigare Goryeo-dynastin, men buncheonggodsen är vanligen grövre och robustare till sitt utseende, med praktiska, väl tilltagna former och ofta med djärv och uttrycksfull dekor. Buncheongkeramik användes som vardagsgods i alla samhällsklasser, även aristokratin och det kungliga hovet. Deras naturliga och anspråkslösa former gjorde dem mycket populära som tegods i Japan och boncheongkeramik har påverkat keramiktillverkningen i Japan ända fram i våra dagar.
När Joseondynastin befäst sin makt och konfucianismen blivit statsideologi blev det vita porslinet allt mer populärt och snart var det den helt dominerande typen av keramik i Korea. Det ansågs vara en symbol för de konfucianska dygderna sparsamhet och enkelhet. Under kung Seongs styre blev det vita porslinet den officiella keramiken i landet och det började tillverkas i de kungliga brännugnarna (Bonwon) som byggdes i Gwangju i Gyeonggiprovinsen under 1460-talet. Detta ledde även till att lokala brännugnar övergav tillverkningen av buncheong till förmån för vitt porslin, vilket i sin tur ledde till att buncheonggodset försvann från marknaden. En annan viktig utveckling för keramiken under Joseon var användningen av koboltblått till dekor på vitt porslin, något man troligen började med under mitten av 1400-talet. Efter den förödande japanska invasionen under sent 1500-tal genomgick den koreanska keramiktillverkningen stora förändringar. Nya former utvecklades och nu var det dekor i järnbrunt under glasyren, i stället för blått, som dominerade. Enklare mönster i koboltblått blev också populära och keramiken uppvisade ofta tydligt koreanska drag. Efter byggnationen av de statliga brännugnarna i Bunwon-ri i Gwangjuprovinsen 1751, blomstrade tillverkningen av blåttvitt porslin. Keramik från den sena Joseon-perioden var ofta rikt dekorerad med tekniker som underglasyrmålning i järnbrunt och kopparrött, ofta med mönster inspirerade av koreansk folkkonst.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.