1935.50.2423
::
skulptur, figur

- Object description
Usnîsavijayâ, tib. gtsug tor rnam par rgyal ma, ¿Gudinnan med den segerrika hårknuten¿.
Pekingkatalogen: Vijayâ (rnam rgyal ma)
Kropp: Vit hudfärg, åtta armar, två ben, tre milda huvuden samtliga med ett tredje verikalt öga i pannan; tre huvuden, av vilka två med milt utseende i färgerna vitt (centralt) och gult (höger), samt ett huvud grinande och mörkblått (vänster); mörkblått hår uppsatt i usnîsa med gyllene krön, hårslingor nedfallande över axlarna. Huvudet krönt av gyllene elvauddig krona med röda band; tredubbla halsband med bröstsmycke, dubbla armband och fotringar, gyllene örhängen; över ryggen profilerat från armarna mot sockeln fritt nedfallande mörkgrönt stolaband. Rött profilerat stolaband över vänster axel knutet runt midjan. Blå kort kjortel med ornament i guld över mörkt vinröd fotsid dräkt.
sana: Dhyânâsana på dubbel lotus i mörkgrönt med ljust röda kronblad.
Attribut och mudrâ: Höger; primära handen skulle ursprungligen ha hållit en vishvavajra, vilken saknades vid förvärvet, övre handen håller en förgylld buddhabild, mellersta handen karana/tarjanîmudrâ (banngesten/hotfull attityd), nedre ögonförsedda handen i varadamudrâ (välsignande attityd). Vänster; primära handen karanamudrâ (banngesten) eventuellt avsedd att hålla en pâsha (fångstslinga), övre ögonförsedda handen abhaya (utan fruktan) men även tolkad som tarpanamudrâ (förnöjsamhet) eller en variant av tarjanîmudrâ (hotfull attityd), mellersta handen karana/tarjanîmudrâ (banngesten/hotfull attityd), nedre handen håller en kalasha (kärl med livets vatten).
Defekter vid förvärvet: Höger mellersta handens shara (pil), primära händernas vishvavajra (korsade åskvigg) och eventuellt också pâsha (fångstkrokar) saknas.
Senare förluster: Vänster mellersta handens câpa (pilbåge), samt två örhängen.
Färgförluster: Centrala huvudets hårfäste, vänster mellersta handens fingrar, höger primära arm, vänster blå hårslinga, vänster sekundära nedre arm, midjan på vänster sida, höger häl, sockeln på flera ställen.
Försluten med träplatta, ej fylld.
Ålder och tillverkningsort: Ca. 1900, Mongoliet eller ateljé i Peking för mongolisk marknad.
Material: Målad driven koppar med turkoser och koraller.
Höjd: 34, 5 cm. Bredd: 20,5 cm.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Usnîsavijayâ, en emanation av buddha Vairocana, anses som en av de äldsta gudomligheterna inom tibetansk buddhism. Vissa har i henne velat se en särskild form av den vita Târâ, medan andra forskare uppfattar henne som en helt fristående gudinna med en bodhisattvas rang. Hon är ¿alla buddhors moder¿, tib. rgyal ba kun kyi yum, eftersom hon personifierar buddhornas protuberans, gtsug tor, den hårknut som är varje buddhas tecken på upplysning. Därav namnet: ¿Gudinnan med den segerrika hårknuten¿.
Bland attributen är buddhabilden som hon lyfter upp särskilt utmärkande för henne. Pilen och bågen åsyftar de inom buddhistisk filosofi viktiga principerna ¿insikt¿ och ¿metod¿. Med fångstkrokarna snärjer hon allt som hotar liv och hälsa, men drar också till sig alla svaga som inte av egen kraft förmår följa Buddhas lära. Med livsvattnet i vasen tvättar hon bort all sjukdom, för att hålla kroppen frisk och stark, så att människorna utan att tröttas kan göra gott för andra och för sig själva. Hennes dubbelvajra symboliserar den absoluta och oförstörbara princip som finns i allt.
Tillsammans med Amitâyus och den vita Târâ räknas hon inom tibetansk bud-dhism till gudomligheterna för långt liv.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.