Ornerat fäste, begränsat av två tvärställda skivor och med en liten leopard av mässing ritad på båda sidor av klingans nedre, bredare del. Leoparden sitter på ett på klingan inristat ögle- eller knutornament.
F. von Luschan (Altertümer von Benin. Berlin 1919) känner endast till 21 svärd (ada) av denna form. I litteraturen kallas de "slagsvärd" eller "bödelssvärd", men åtminstone de mera utsirade, såsom detta exemplar, torde varit värdighetstecken för hövdingar. Benin-kungens statssvärd är av denna typ. (generalkatalogen)
Mer att läsa i generalkatalogen...
Utställningstext STADEN:
Rikssvärdet, som ceremoniellt bärs framför Oba som symbol över hans herravälde över liv och död. Traditionellt skulle svärdet vid kungens ceremoniella framträdanden bäras av en naken yngling. 1600-tal.
Utställningstext STADEN:
Rikssvärdet, som ceremoniellt bärs framför Oba som symbol över hans herravälde över liv och död. Traditionellt skulle svärdet vid kungens ceremoniella framträdanden bäras av en naken yngling. 1600-tal.
Utställningstext STADEN 1998, Benin City:
"DÄR KUNGEN AV NÅD RÅDER ÖVER LIV OCH DÖD"
Kungariket Benin ligger i den tropiska regnskogen i södra Nigeria. Majoriteten av dess befolkning är kända som edo, men också grupper av ibo, ijaw, yoruba och itsekiri bor inom rikets gränser. Kungarikets hjärta är dess huvudstad, som förr hette Edo men idag kallas Benin City. Utanför huvudstaden lever det jordbrukande folket i flera hundra byar under sina äldstes ledarskap.
Benins kulrurrikedomar blev kända för västvärlden 1897 genom brittisk straffexpedition riktad mot Benin City, då tusentals konstverk från det kungliga palatset beslagtogs och senare spreds till museer och privatsamlingar över hela världen. Det är en kunglig konst som skapats för att förhärliga den gudomlige kungen, Oba, och hans föregångare. Också idag sitter en gudomlig kung, Oba Erediauwa, på tronen i Benin och styr över ett hängivet hov, över storslagna palatsritualer och över livaktiga konstnärsskrån.
Detta sammantaget gör Benin City till ett religiöst och rituellt centrum och i kraft av kungamakten till en stad av gudomlig inspiration.
"HÖGSÄTET FÖR OBA - HIMLENS UTVALDE"
Benin City, i dagens Nigeria hem för omkring 200 000 människor, har alltid varit kungariket Benins administrativa och religiösa centrum, något som också avspeglar sig i dess uppbyggnad. Stadens kärna omges av en dikerad lerjordsmur som enligt traditionen skall ha anlagts av den sittande Oban vid mitten av 1400-talet. Området inom denna ringmur delas i två sektioner av en bred gata, där den mindre sektionen i sydväst inrymmer kungliga palatset och de olika palatssällskapens och palatschefernas hem, medan den större sektionen nordöst om skiljegatan bebos av stadscheferna och alla yrkesspecialister som arbetar för kungen, såsom de olika konstnärsskråna. Bortom denna inre mur sträcker sig en yttre mur, som inringar det område där kungens många rituella funktionärer bor. Inom den yttre muren ligger också de byar som styrs av Uzama, de mest uppburna hövdingarna i Benin med ansvar för de ritualer som skall trygga hela rikets välbefinnande. Just utanför den yttre muren ligger sedan drottningmoderns och tronföljarens båda palats. Så åskådliggör stadens själva planläggnning den gudomlige kungens centrala position, liksom motsatsförhållandet mellan palatschefer och stadschefer och Uzamas speciella ställning.
Det kungliga palatset, en vidsträckt anhopning av byggnader och gårdar, är rikets och stadens hjärtpunkt, varifrån den andliga kraft emanerar som är så avgörande för hela rikets hälsa och välgång. Där i centrum av centrum förvaras också de kungliga förfadersaltarna med sina bronshuvuden, utsirade elefanbetar, klockor och andra föremål, som alla har en roll att spela i tillbedjan av de kungliga förfäderna och den jord i vilken de är begravda.
The state sword, ceremonially borne before the Oba as a symbol of his power over life and death of his subjects. At the ceremonial appearances of the Oba this sword should in accordance withtradition be borne by a naked youth. 17th century. (Staden-Benin); Ceremonial sword
The Oba gave such swords to high-ranking
chiefs, who then carried them at ceremonies as
a symbol of the Oba’s power over life and death.
1947.9.66. 17th century (exhibition, "Whose objects", Museum of Ethnography, Stockholm, 2010)
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.