1943.22.0001
::
kabukidräkt, dräkt

- Object description
- Dräkt av siden med silkesbroderier. Enligt uppgift skulle den vara av kejserligt ursprung, vilket i detta fall torde få tydas att den tillverkats för en av hovets damer. Bottentyget är hopfogat av olikfärgade sidenstycken: mörkt violett, ljust violett, ljusblått och mossgrönt. Foder av slätt rött siden. Hela dräkten är försedd med ett tunt vaddlagar mellan yttertyg och foder. Nederkanten är kraftigt vadderad, så att den bildar en valk. Hela dräkten är praktfullt broderad med silke och guldtråd. överdelens sidentyg är helt täckt av blått silkesbroderi, på vilket stora moln av guld och träd med gröna och röda blad äro anbragta. På ryggen stort ornament besläktat med yang-yin inom dubbel ram, som omgives av en krans av eldslågor i rött. Omkring dräktens
- Object description
Kabukidräkt i kimonoskärning, vadderad och med en extra vaddvalk runt nederkant. Yttertyget sammansatt av sidentyger i olika färger och tekniker, bl a blå, vinröd och ljust vinröd sidensatin. Dekorerad med applikationer av sidentyger och därpå broderier i silke och gulmetalltrådar (förgyllda papperslan) i form av moln, växter, cirklar, tranor. Hela översidan täckt med ett blått broderi i botten. På ryggen en större rund symbol i svart och guld, en typ av yinyang med tre "kommatecken". Svarta silkessammetslappar (två fram och två bak) nersydda med vit tråd utmed broderad diagonal som går runt kimonon. Fodrad med orange siden (tuskaftbindning) med en nedre foderbård av grågrönt sidensatin med guldtrådsränder. Äldre lagningstyg av siden i nedre bakkanten. Bredd 130 cm, ärmvidd, 65 cm ner. Sannolikt tidigt 1900-tal. /PH
Kimono
Kimono betyder ”något att ha på sig” och är samlingsnamnet på ett centralt plagg för både män och kvinnor, unga och gamla. Ordet kimono började användas på 1700-talet, enligt andra källor sent 1800-tal. Vanligt är specialtermer för specifika plagg, som för kimonon med liten ärmöppning vid handleden (kosode) eller avslappnat vardagliga bomullskimono (yukata). Man skiljer även på ”inhemsk klädsel” (wafuku) och västerländskt påverkad (yofuku). Tillskärningen är tekniskt enkel. En rulle på mellan tio och tolv meter med tygbredd ca 36 cm behövs till ett plagg. Tyget används ofta som en yta för broderi- och färgningstekniker utöver vävningen som dekorationsteknik.
Kimonon är som de flesta kläder föränderlig och har varierande visuella uttryck under tidens gång. Kimonon är starkt betydelsebärande. Ur varje element, som ärmarnas utformning, hur den bärs, vilka färger och mönster den har, vilket material den är gjord av, kan man utläsa något viktigt. Dam- och herrknäppning existerar inte. Historiskt sett stänger alla kimonon till höger, enbart på avlidna personer läggs den med omlott åt vänster.
Kimonons rötter finns främst i Kina, men även i Korea. Tidiga exempel på avbildningar av människors utseende är gravfiguriner (haniwa) i lergods från Kofun-perioden (ca 300–538 e v t). Under Heian-perioden (794–1185) använde hovet underplagg som liknade kimonon under sina lager med vida dräkter (uchigi eller junihitoe). De som kroppsarbetade, t ex hantverkare och bönder, bar också kimonoliknande plagg (bl a happi). Under Muromachi-perioden (1392–1573) började kimonon slå igenom brett. I och med detta blev Japan också ett av de mest framträdande modeländerna i världen. Detta accentuerades under Edo-perioden, särskilt genom den växande stadsbefolkningen. Efter en period av androgynitet i klädseln framträdde under 1700-talet tydligare skillnader mellan vuxna mäns och kvinnors klädsel.
Under 1600-talet uppstod ett mode med breda ärmar (furisode) för unga ogifta kvinnor, som hade rötter i barns klädsel 300 år tidigare. Den extra vidden på ärmen ansågs charmig och det kunde senare för unga kvinnor vara en del i flirten att svänga med ärmarna. När bältet (obi) blev bredare växte även ärmarna och nådde sin maximala bredd under andra hälften av 1700-talet. Medan stadsbornas (chonin) kvinnor använde furisode vid högtidliga tillfällen kunde döttrar till länsherrar och förmögna köpmän använda plagget till vardags. Även kvinnliga underhållare, t ex geishor, och prostituerade bar furisode.
(Baserad på text från utställningskatalogen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011). /PH
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.