Lalitavajra, 1717-1786.
tib. Rolpay Dorje.
Lalitavajra (sanskrit) är avbildad med en svulst på sin högra kind.
āsana: Han är avbildad sittande i mediterande ställnig (dhyanasana) på en tron.
Mudra och attribut: Han har sin högra hand i vitarka mudra och han har sin vänstra hand i en mediterande gest. Han håller i stjälken till en lotus i vardera hand, och lotusen vid hans högra axel uppbär ett svärd, och lotusen vid hans vänstra axel uppbär en bok. Dessa attribut visar att han är en inkarnation av Manjushri. I nuvarande skick saknar han sin vas (kalasha) som han haft i sin vänstra hand.
Skulpturen är gjuten i brons/mässing, och är brännförgylld. Tron och dräkt har graverad dekor. Skulpturen är fylld och försluten med en bottenplatta av mässing graverad med en korslagd vajra. Ögon, ögonbryn och mustasch är svartmålade, munnen är rödmålad, svärdet är blågrönt. (AA)
"Gudabild av mässing, Ch´ien Lung? (MLK)
Litteratur: Bartholomew, Terese Tse. 1991 juni. s. 34.
"Lalitavajra, 1717-1786
Tib. rol pa´rdo rje
Mongolisk storlama i Peking.
Förgylld mässing.
Sino-tibetansk, 17/1800-tal"
(Föremålstext till utställningen Bilder av Buddha.)
Lalitavajra, mongolisk storlama i Peking, brukar räknas som den femtonde inkarnationen av lcang skya hutuktu. Han blev något av en kulturpersonlighet för sin tid. Som barn var Lalitavajra skolkamrat med den blivande kejsaren Qianlong (1735-1796). Kontakterna med kejsarhovet gav honom en ledande roll när det gällde att på olika sätt främja den tibetanska buddhismen. Han blev kejsarens rådgivare i religösa frågor. Han ombesörjde nya utgåvor av den tibetanska textsamlingen Kanjur och Tanjur, inalles 350 volymer. På kejserligt påbud ledde han översättningen av Kanjur till mongoliska och Tanjur till manchuriska. Han författade ordböcker på tibetanska, mongoliska och manchuriska.
Lalitavajras intresse för ikonografi var omfattande. Bl a sammanställde han ett för forskningen ovärderligt arbete med 300 gudomligheter avbildade. Han grundade i Peking en skola för thangka-måleri. På så sätt kom han att påverka utformningen av en sino-tibetanska konststil vad gäller skulptur och måleri.
Lalitavajra var också involverad i ett flertal kejserliga byggprojekt, bla det stora tempelkomplex i Jehol (Chengde), där det Gyllene templet ingår.
Den här skulpturen återger Lalitavajra med en kroppslig defekt. På höger kind bär han en svulst. Också på andra kända framställningar kan han avbildas på detta sätt. Svärdet och boken, som bärs upp av blomstänglar, anger honom som en manifestation av bodhisattvan Manjushri." (Vem är vem i bildvärlden, en text till utställningen Bilder av Buddha, 1997.)
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.