OM-1994-0010 :: Träsnitt
- Object description
- Träsnitt, Japan
- Object description
Titel: Bild för de stora succéerna i kabuki-teater (Shibai daihanjô no zu / Picture for the Great Successes in Kabuki Theatre). Utagawa Toyokuni I (1769-1825).
Det är lika livligt i salen som på scenen. Under föreställningen som pågick i många timmar kunde publiken prata, röka, gå in och ut, samt äta och dricka.
Triptykens mittpanel var utbytbar mot andra mittpaneler. Varje mittpanel visade olika teaterscener från populära pjäser. Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis i Bryssel äger också ett tryck av denna mittpanel samt ytterligare två scener. Denna gimmick gjorde att förläggaren sålde flera träsnitt.
Ingick 12/4-7/12 2014 i en utställning i Galleriet (text från hemsidan) och öppnades samtidgt som museet visade den från Japan Foundation inlånade utställninge Kingdom of Characters i Trapphallen med olika populära figurer från bl a manga. :
"Hjältar, skurkar och dramatik. Träsnitt med kabuki-motiv
12 april 2014 – 7 december 2014
I Galleriet i den permanenta Japan-utställningen visas 15 stycken idolbilder i form av träsnitt gjorda under 1840- till 1860-talet från vår rika samling av träsnitt.
Alla bilder avbildar män som spelar roller i teaterformen kabuki. Kabuki, med rötter i tidigt 1600-tal, var ursprungligen underhållning för medelklassens stadsbor (chōnin). Att köpa ett träsnitt var ett billigt sätt att anknyta till sin favoritskådespelare. Kabuki-teatern var och är rik på stjärnor och trendsättare med massor av beundrare. Skådespelarna blev kända både för sina rollfigurer och sina privatliv.
De träsnitt som visas här är ofta slagkraftiga med starkt grafiska och dramatiska uttryck, en långt ifrån måttfull bildvärld. Aktörerna är fångade i ögonblick där svärd höjs eller där ansiktsuttrycket är starkt fokuserat, som inzoomade scener.
Bilderna är gjorda av några av sin tids mest kända och produktiva konstnärer. De flesta är gjorda av Utagawa Kunisada (främst under hans namn Toyokuni III; 1786-1865), verksam i Edo (nuvarande Tokyo) och ett par av Konishi Hirosada (ca 1810-1864), verksam i Osaka.
I vissa träsnitt kan man se rötter till samtida japansk bildkultur såsom manga (serier). Ett viktigt gemensamt drag är att båda bildtyperna är masskonst. De olika bildkonsternas brukare var och är också ofta mycket hängivna en viss skådespelare eller manga-serie. Båda företeelserna omges av en stark fankultur.
För temavisningar i vår, se kalendariet. Museientré. (Ingen föranmälan)."
/PH
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.