- Accessionsnummer
- OM-1991-0062
- Sakord
- netsuke; personliga tillbehör
- Specialbenämning
- katabori netsukekatabori%20netsuke
- Utställning - ingår i
- Japan - Föremål och bilder berättar
- Beskrivning
Möt det mångfasetterade Japan i en spännande utställning. Allmänna visningar söndagar kl 15, den 27 mars – 29 maj.
Urbana samhällsgrupper som samurajer, köpmän och hantverkare främst från Edo-perioden (1615-1868) presenteras genom över 300 föremål. Genom konsthantverket ser vi glimtar av nöjesliv, religiösa föreställningar, teceremoni och Japans kontakter med omvärlden. (www.ostasiatiska.se, 2011-01-26)
- Tidpunkt - Öppnad/Start
- 2011-03-262011-03-26
- Utställning, del av - ingår i
- Japan 26
- Monterdel
- En annan världEn%20annan%20v%C3%A4rld
- Datering
- 1800-tal (mitten av)1800-tal%20%28mitten%20av%29; Edo (1603-1868)Edo%20%281603-1868%29
- Namn - tillverkare
- Gyokuyôsai/Gyokyusai
- Källor - http
- collections.smvk.se

- Påskrift
- Inristat: Gyokuyôsai
- Land - ursprung
- Japan : Asien
- Geonames-referens
- sws.geonames.org

- Källor, Wikipedia - beskr. av
- sv.wikipedia.org

- Land, engelska - ursprung
- JapanJapan
- Världsdel - ursprung
- Asien
- Geografiskt namn - annat
- Östasien%C3%96stasien
- Beskrivning
Netsuke av katabori (figur)-typ av elfenben föreställande Jurôjin, en av de sju lyckogudarna som står för långt liv, med sin trana.
Jurôjin kan identifieras genom kombinationen av huvudbonadens utseende, minen, käppen, solfjädern (uchiwa-typ) och tranan.
Signerad Gyokuyôsai (inristat) på basen.
Gyokuyôsai Mitsuhina (Kôsû) levde i Tokyo (Asakusa, Fukui-chô) och sägs ha varit en dockmakare. Han arbetade nästan uteslutande i elfenben. Louise Virgin
Kimonon har inga fickor, småsaker kunde läggas i ärmarna och innan för bältet och så kunde man bära olika dosor, pipor och penselfodral på en snodd från bältet. De bärbara sakerna kallas sagemono. Accessoarerna blev särskilt för männen identitetsskapande statusföremål och en viktig del av herrmodet, en egen värld i mindre skala med rika motiv. Olika typer av konstnärligt utformade sagemono är kända fr o m 1600-talet. Förutom tobaksrelaterade dosor är en av de mer kända typerna sigilldosor (inro). Bokstavlig betydelse är en korg (ro) att lägga sigill (in) i. Enligt lag var endast stämplade signaturer giltiga vilket krävde att t ex samurajer och köpmän som hade behov av sigillstämplar fick bära dem med sig i små dosor. Detta var ursprunget till sigilldosor (inro) som snart främst kom att användas för medicinförvaring. Utseendet på accessoarerna varierade efter bärarens smak, ekonomi och modetrender. När västerländsk klädsel med fickor blev populär under Meiji-perioden (1868-1912) minskade behovet av dessa bärbara föremål och de delades ibland upp i sina beståndsdelar (netsuke, s k bältesknappar) för sig och såldes till västerlänningar. (Baserad på text från utställningskatalogen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011).
Miniatyrskulpturerna, ofta kallade bältesknappar, (netsuke) rymmer en hel värld att utforska. Myter är ett stort motiv. Ofta var designen skyddande, lyckobringande och inte minst underhållande.
Netsuke-föremålets funktion består i att vara en motvikt till de "hängande saker" (sagemono) som bars till kimonon av männen. Vanliga hängande saker var olika dosor, till exempel medicindosor (inro) och tobakspungar. Netsuke betyder ungefär "fästa rot" och tidiga netsuke (före sent 1600-tal) var förmodligen naturliga, obearbetade rötter och liknande. Från 1700-talet gjordes de mer föreställande och ofta i trä eller elfenben. Så småningom började konstnärerna att signera sina netsuke. (Baserad på text från utställningen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011)./PH
- Beskrivning, engelska
Netsuke of katabori (figure) type of ivory depicting Jurôjin, one of the seven gods of luck, symbolising a long life, with his crane.
Jurôjin can be identified through the combination of his headgear, facial expresssion, stick, fan and the crane.
Signed Gyokuyôsai.
Gyokuyôsai Mitsuhina (Kôsû) lived in Tokyo (Asakusa, Fukui-chô) and is said to have been a doll maker. He worked almost only in ivory. Louise Virgin
The kimono having no pockets, accessories have to be carried somehow. Women could put small objects in their sleeves and sash, whereas men, mainly, would hang their various boxes, pipes and brush cases on a cord at their belt. The portable objects are called sagemono. Accessories became identity-forming status objects and an important part of men´s fashion, a world in miniature with a wealth of subjects. Various kinds of artistically crafted sagemono are known from the 17th century. In addition to boxes for tobacco, cases for personal seals (inro) are one of the best-known types. Literally translated, an inro is a basket (ro) containing a seal (in). Only sealed signatures were legally valid, and so samurai and merchants, for example, needing seal stamps had to carry them in small cases. This was the origin of “seal baskets” (inro), which soon came to be used primarily for carrying medicine. These accessories varied in appearance according to the wearer’s taste and wealth, as well as fashion trends. When Western dress became popular during the Meiji period (1868-1912), there was less need for these portable objects, and they were divided up into their constituent parts (with toggles kept apart) and sold to westerners.
(Based on the text for the exhibition catalogue Japan. Artefacts and images tell the story. 2011).
The function of the netsuke item is to be a counterweight to the "hanging things" (sagemono) worn with the kimono by the men. Common hanging items were various boxes, for example medicine boxes (inro) and tobacco pouches. Netsuke roughly means "fixed root" and early netsuke (before the late 17th century) were probably natural, unprocessed roots and the like. From the 18th century they were made more representative and often in wood or ivory. Eventually, the artists began to sign their netsuke.
(Based on the text for the exhibition Japan. Artefacts and images tell the story. 2011). /PH
- Materialkategori
- animaliskt material
- Material
- elfenben
- Material, engelska
- ivoryivory
- Anmärkning
Netsuke, en snidad knapp på snodd att hänga i bältet blev under Edo-perioden (1615- 1868) en av den manliga dräktens viktigaste prydnader. OBS! Föremålen är ej inmärkta.
Enligt montertexten “Jurojin med vandringsstav och trana”. Signerad Gyokuysai.
Höjd: 4,2 cm. Bredd: 2,4 cm.
- Namn - förvärvat från
- Hultmark, Gunnar
- Beskrivning
- Gunnar Hultmark, son till konsthistorikern och samlaren Emil Hultmark. Syster till Carna Hultmark. Gift med Inga.
- Källor, Kulturnav - samma
- kulturnav.org

- Källor - http
- collections.smvk.se

- Tidpunkt - förvärv till museet
- 19911991
- Förvärvsomständigheter
- Gunnar Hultmarks gåva 1991.Gunnar%20Hultmarks%20g%C3%A5va%201991.
- Mått text
- Höjd 4,5 cm
- Referens - källa
- Braw, Monica, Holmberg, Petra & Myrdal, Eva (2011). Japan: föremål och bilder berättar = Japan : artefacts and images tell the story. Stockholm: Östasiatiska museet
- Källor - http
- libris.kb.se

- Källor
Kunstmuseum Düsseldorf (Patrizia Jirka-Schmitz), Netsuke: Japanischer Gürtelschmuck des 18. bis 20. Jahrhunderts aus einer westdeutschen Privatsamlung (1990), 208.
George Lazarnick, The Signature Book of Netsuke, Inrô and Ojime Artists in Photographs (1976), 168-69.
Eskenazi, Japanese Inrô from the Collection of E. A. Wrangham (1974), 24, fig. 48.
Henry Joly, Legend in Japanese Art (1908; fifth printing 1976), 242.
Neil K. Davey, Netsuke (1974), 133.
- Jämförande material
- Marie-Thérèse Coullery och Martin S. Newstead, The Baur Collection: Netsuke (1977), 76, fig. C 78, C 81.
- Ursprungsregister
- omInvomInv; omDokomDok
- Livstid, konstnär
- 1781-1868
- Verksam, konstnär
- Ca. 1825-60
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.