OM-1979-0529
::
Tsuba, Parerplåt

- Object description
Fyrkantig tsuba av järn med avfasade hörn och rak kant. Antydd Mokko-form. Förutom kanten och den rektangulära seppa-dai består denna tsuba av ett rätvinkligt gallerverk av genombrutna kvadratiska hål. Hål för kodzuka och kogai. Sannolikt 1600-tal.
Parerplåten (tsuba) skiljde klingan från handtaget och förhindrade användarens hand att halka ut på klingan. Den gav också balsans åt svärdet. De två hålen på parerplåten användes för den lilla kniven (kogatana) och för ”hårnålen” (kogai). Kogatana kunde användas som ”visitkort” strid, då segraren lämnade kniven i den stupade. Kogai användes bl a vid samurajens håruppsättning. Både före, under och efter Edo-perioden var parerplåtar och andra mindre delar (ko-dogu) av svärdets montering samlarobjekt, först inom landet men i och med öppnandet av Japan 1854 även utomlands. Ett av skälen till spridningen utanför Japan var att bärandet av svärd förbjöds 1876 och delarna till vapnen styckades upp och såldes. Bland samlarna utanför Japan fanns t ex den amerikanska smyckes- och designfirman Tiffany and Co´s chefsdesigner Edward C Moore (1827–1891). Moore använde gärna sin samling av svärdsdetaljer som inspiration. En del parerplåtar gjordes uttryckligen för export (hamamono) och är större än funktionella parerplåtar. När behovet av svärdsdetaljer för monteringar minskade började en del metallkonstnärer tillverka metallvaser och andra föremål.
(Baserad på text från utställningskatalogen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011). /PH
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.