Goyō Hashiguchi (橋口 五葉, Hashiguchi Goyō) född 21 december 1880, död 24 februari 1921, var en japansk konstnär. I spetsen för shin-hanga ("nya tryck")-rörelsen, en återupplivande av ukiyo-e, designade han fjorton träblockstryck som betraktas som mästerverk av genren.
Hashiguchi Kiyoshi föddes i Kagoshima Prefecture. Hans far Hashiguchi Kanemizu var en samuraj och amatörmålare i Shijō-stil. Hans far anställde en lärare i Kano-målarstilen 1899 när Kiyoshi var tio. Kiyoshi tog namnet Goyō när han gick på Tokyo School of Fine Arts, från vilken han tog examen som bäst i sin klass 1905. Namnet Goyō valdes på grund av hans förkärlek för den femnåls tallen i sin fars trädgård.
Hans första uppdrag var att utforma layouten och illustrationerna till Natsume Sōsekis roman I Am a Cat 1905. Detta ledde till design av andra böcker av Futabatei Shimei, Uchida Roan [ja], Morita Sōhei, Jun'ichirō Tanizaki, Nagai Kafū och Kyōka Izumi.
1907 vann Goyō erkännande för en ukiyo-e-oljemålning i den första Bunten-showen, men blev besviken över den oentusiastiska allmänhetens acceptans av hans oljemålningar i framtida shower. 1911 vann han återigen erkännande för en ukiyo-e-affisch designad för Mitsukoshi-varuhuset. Goyō blev en seriös student av ukiyo-e och studerade böcker, original och reproduktioner. Han var särskilt intresserad av de stora klassiska ukiyo-e-artisterna och skrev flera artiklar om Utamaro, Hiroshige och Harunobu. Från 1914, medan han var skröplig och led av beriberi, bidrog han med artiklar om olika ukiyo-e-studier till Art News (Bijutsu-shinpō) och Ukiyo-e magazine.
År 1915, uppmanad av shin-hanga-förlaget Shōzaburō Watanabe, designade han ett tryck för hantverkare att producera under Watanabes ledning. Goyō designade "Bathing" (Yuami), Watanabe ville fortsätta samarbetet men Goyō hade andra planer. Istället arbetade han 1916–17 som övervakare av reproduktioner för 12 volymer kallade "Japanese Color Prints" (Yamato nishiki-e) och blev i processen grundligt förtrogen med hantverkares och tryckares funktioner. Samtidigt ritade han från levande modeller. Från 1918 till sin död övervakade han personligen snidningen, tryckningen och publiceringen av sina egna verk, och producerade ytterligare tretton tryck – fyra landskap, ett naturtryck föreställande ankor och åtta tryck av kvinnor. Hans totala produktion, inklusive "Bathing", uppgår till fjorton tryck. (Efter hans död utvecklades ytterligare några av hans mönster till tryck av hans arvingar.)
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.