Beskrivning av förvärvet: Skåp i omålat cederträ med handgjort ljust japanskt papper (washi), tillverkat av Masaru Kawai till utställningen Juxtaposing Craft på Östasiatiska museet 20222023. Den japanska benämningen som Kawai har gett skåpet är kami dana (”gudomlighets-hylla”), som är en form av miniatyrhelgedom och centrum för den dagliga dyrkan av gudomligheter inom den japanska ursprungliga religionen shinto i t ex ett hem. Upphovspersonen Masaru Kawai (f 1979), träslöjdare i Gifu, Japan, skapar möbler utifrån sin bakgrund inom arkitektur och träslöjd med utbildning bl a från Department of Architecture, Faculty of Arts, Kyoto Seika University. Kawai är grundare av möbelföretaget SOMA i ett försök att åter koppla ihop människor med skogen och har skrivit om sin filosofi i katalogen ”SOMA. Forest to forest”, utgiven 2019 i samband med Kawais utställning ”SOMA: Japanese forests and the possibilites of untreated wood” på Takenaka Carpentry tools museum, Nakayamate, Kobe. Han arbetar med trä från barrträd. https://kawai-masaru.com/ https://www.kogeistandard.com/artist/masaru-kawai/ Skåpets mått: ca 84 x 39 x 167 cm
Typ av förvärv: Köp från tillverkaren Masaru Kawai.
Förvärvets relation till Fokusområden för insamling 2022 – 2024 (Dnr 39/2022-1.1.2): Skåpet ”Kamidana” av Masaru Kawai skulle på ett förnämligt sätt fylla en viktig lucka i samlingarna på Östasiatiska museet (Världskulturmuseerna) med tanke på att myndigheten sällan förvärvar samtida konsthantverk från Japan (i enlighet med punkten Samtidssamlande i dokumentet Fokusområden för insamling 2022 – 2024). I synnerhet är förvärv av japanskt samtida konsthantverk i materialet trä eftersatt och därför skulle ett förvärv av skåpet vara särskilt relevant. Det skulle ge en förstärkt plats åt det långsamma hantverket i samlingarna som flertalet äldre föremål utgör exempel på, men tillverkat utifrån en samtida slöjdares perspektiv. Föremålet både knyter an till äldre föremålstyper för altare i hemmet (som är en vanlig plats för dessa altare) och är nyskapande i kontexten, bl a genom användningen av papper uppspänt på trästommen, men även i formgivningen av träet. Skåpet balanserar på ett intressant sätt på gränsen mellan hantverk/slöjd och design, dessutom tillverkat av en upphovsperson som värnar hållbarhet.
Masaru Kawai kallar sitt företag SOMA för ett livsstilsvarumärke och tar fasta på att använda trä av lokalt ursprung och ”seeks to reveal the true value of trees and forests from av wide range of perspectives, through the curation of various workshops and guided forest walks”, samarbetar gärna med utvalda regioner för att förbättra skogsbruk och arbetar för ”a culture in which we live together with the forest”, djupt rotat i den unika japanska geografin. Namnet SOMA kommer från soma som i somabito = en person som arbetar i bergen inklusive, men inte begränsat till, timmermän och somashigoto = arbete i bergen. 1
Etisk bedömning av förvärvet utifrån SMVKs riktlinjer samt ICOMSs riktlinjer rörande due diligence:
1 Citat och information från Masarus Kawais katalog ”SOMA. Forest to forest”, utgiven 2019 i samband med Kawais utställning ”SOMA: Japanese forests and the possibilites of untreated wood” på Takenaka Carpentry tools museum, Nakayamate, Kobe. Inga etiska hinder verkar föreligga. Proveniensen är tydlig då det föreslagna förvärvet kommer direkt från tillverkaren själv.
Upphovsrättslig bedömning av förvärvet Såvitt jag, Petra Holmberg, bedömer behöver upphovsrätten inte tas i beaktande.
Ekonomiskt värde: Grundat på skåpets försäkringsvärde på ca 60 000 SEK kan förvärvet beräknas ha samma marknadsvärde.
Nuvarande tillstånd: Nyskick. Konserveringsbehov, antal timmar: Inga i nuläget. Däremot bedömer jag att det lätt kan få skador i pappret om det hanteras oförsiktigt, och i sådana fall kan det i framtiden uppstå behov av konservering. Särskilda krav vid förvaring: Säkrat mot pappersskador, dvs skyddsemballerat på något vis. Framtida konserveringsbehov: Jag bedömer att det lätt kan uppstå skador i pappret om det hanteras oförsiktigt, och i sådana fall kan det i framtiden uppstå behov av konservering. Tidsåtgång på det är svårt att bedöma i nuläget.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.