Den här serien serien med sex målningar är målad med tusch och färger på papper och föreställer var och en en odödlig. I Korea har odödliga funnits som motiv på målningar sedan Goryeo och målades ofta både av professionella konstnärer och i folkmålningar under mellersta och sena Joseon. Under Joseon föreställer målningar med odödlighetsmotiv ofta enskilda odödliga, som till exempel Det långa livets gud, ibland i sällskap av en eller två tjänstepojkar, men även grupper av odödliga var vanligt, som De åtta odödliga. Var och en av de odödliga har en specifik ikonografi som har att göra med vad den odödlige representerade. De odödliga figurerar ofta tillsammans med en mängd olika symboler och attribut. Av de sex odödliga på de här målningarna är det bara en som säkert kan identifieras. Det gäller OM-1987-0074 (D) som föreställer Yu Hae-seom (Liu Haichan). De andra fem odödliga dela många drag med kända odödliga men deras identitet kan inte säkerställas. Målningar med odödliga var uppskattade för sin symboliska betydelse - en önskan om ett rikt, friskt och glatt liv, och beställdes ibland som 60-årspresenter.
Alla sex målningar i den här serien har fläckar på baksidan och vikmärken. Några målningar har märken efter nålar som använts för att sätta upp dem på väggen. Rester av tecken syns på baksidan av några målningar. Målningarna är alla signerade "Danwon" (檀園) med sigillet "Saneung" (士能). Danwon och Saneung är konstnärsnamnet för Kim Hong-do (김홍도 金弘道; 1745–1806?).
This series of six paintings in ink and colour on paper each depict another immortal. In Korea, the immortals existed as individual subject for painting since the Goryeo period and were frequently depicted by professional painters and in folk paintings during the mid and late Joseon period. Immortal paintings of the Joseon period show individual immortals, such as the God of Longevity, sometimes accompanied by one or two boy attendants, or groups of immortals, such as The Eight Immortals. Each immortal has a distinct iconography that is related to the immortal's individual hagiography. The immortals usually appear in paintings alongside a variety of symbols and attributes. Of the six immortals depicted in this series of paintings, only one, Yu Hae-seom (Liu Haichan), can be identified (refer to OM-1987-0074 (D)). The other five figures share many characteristics with well-known immortals, however, they cannot be securely identified. Immortal paintings were appreciated for their symbolic meaning, the wish for a long, healthy and happy life, and, for this reason, were sometimes commissioned as presents for 60th birthdays.
All six paintings in this series were patched in the back and have folding marks. Some paintings have marks of pins used to attach it to the wall. Remnants of characters, written onto the paper or from re-used paper patches, can be seen on the back of some of the paintings. Each painting is signed "Danwon" (檀園) and sealed "Saneung" (士能). Danwon and Saneung are the sobriquets of Kim Hong-do (김홍도 金弘道; 1745–1806?).
Föremålet märkt A-F.
Mytologiska figurer. Tusch och lätta färger på papper. 6 omonterade målningar.
a) Daoistisk odödlig med flöjt, stående bredvid en hjort. (Han Xiangzi?)
b) Äldre man med stav och korg med örter. (Lan Caihe?)
c) Skallig daoistisk odödlig, sittande bredvid en hjort med en solfjäder i handen. (Zhongli Quan?)
d) Hamo Sonin-do (Liu Hai) med paddan.
e) Po-dae (Budai) med säck.
f) Äldre lärd (Zhang Zhihe) med lärjunge, sittande på en matta på vattnet. Den lärde med en fjäder i handen, över flyger en trana. (Jfr. Liexian quanzhuan. 6)
(Bearbetad då A-B-märkningen togs bort ur accessionsnummerfältet/CR.) A. Kalbaks samling (inköp) I dåligt skick. Flera av målningarna med hål. Omfattande lagningar.
신선도. 2017. 신선도. [ONLINE] Available at: http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=560315&cid=46660&categoryId=46660. [Accessed 22 December 2017].
Yoon, Y., Whitfield, R. (ed.), Nam, W. (trans.). 2002. Folk Painting. Seoul: Yekyong Publishing.
신선도. 2017. 신선도. [ONLINE] Available at: http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3561745&cid=58721&categoryId=58726". [Accessed 22 December 2017].
Petersen, M. 2008. Collecting Korean Shamanism: Biographies & Collecting Devices. PhD. Copenhagen: Faculty of Humanities, University of Copenhagen, p. 38.
Slots- og Kulturstyrelsen. 2017. Kunstindeks Danmark & Weilbachs kunstnerleksikon. [ONLINE] Available at: https://www.kulturarv.dk/kid/VisWeilbach.do?kunstnerId=7790&wsektion=alle. [Accessed 11 October 2017].
Östberg, S.S. 2014. The Swedish Red Cross Hospital in Busan, 1950-1958: A Study of Its Transition from a Military to a Civilian Hospital. Korea Journal, Vol. 54, No. 1, pp. 152, 154. And 박지욱. 2010. 박지욱 : 한국전쟁과 부산 스웨덴 적십자 야전병원의 의료구호활동(The Medical Assistance of the Swedish Red Cross Field Hospital in Busan during and after the Korean War). 의사학 (Korean Journal of Medical History), Vol. 19, No. 1, pp. 189-208.
덴마크의『韓國의집』과 李畵伯個展. 1967. 동아일보, 19 January 1967. 5면 생활/문화.
Wirgin, J. & Hansson-Sidwall, B. 1990. Östasiatiska Museet och Föreningen Östasiatiska Museets Vänner, 1987-1988. 1st ed. Stockholm: Östasiatiska Museet.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.