Motivkompositionen på just detta fat från Iran bär spår av influenser från såväl kinesiskt porslinsmåleri som persiskt miniatyrmåleri. Samtidigt är det ganska skissartat och det är svårt att avgöra vad för slags djur det är som är avbildat i centrum.
Under 1500–1600-talet var kinesiskt blåvitt porslin eftertraktat i Persien och värderades högre en det inhemska som ofta imiterade det kinesiska. Med tiden kom det persiska porslinet att få allt högre kvalité och i tider då Kina minskade sin handel med omvärlden kunde Persien förse den europeiska marknaden med det eftertraktade blåvita. Det persiska blåvita porslinet skiljer sig mot det kinesiska genom att de blå nyanserna ofta är flera och subtilare.
Blåvitt porslin förknippas oftast med Kina och framför allt med Mingdynastin (1368–1644) men är ett lysande exempel på hur en teknik färdades från den islamska världen öster ut till Kina. Idén att använda kobolt som bröts i västra Iran, på glaserad keramik föddes i abbasidernas Irak på 800-talet. Trots tidiga experiment så vekar det som om det är genom det mongoliska styret som det blåvita porslinet får fäste i Kina. Tekniken kommer från Centralasien, anammas i Kina och det blåvita porslinet exporteras sedan tillbaka till Centralasien där det finns en stor marknad.
The composition of motifs on this dish from Iran bears influences of both Chinese porcelain painting and Persian miniature painting. At the same time, it is looks almost like a quick sketch, and it is difficult to identify the type of animal in the middle of the design.
In the 16th and 17th centuries, Chinese blue and white porcelain was highly prized in Persia, and valued more highly than domestic porcelain, which typically sought to imitate the Chinese. Over time, the quality of Persian porcelain steadily improved, and during periods when China reined in its foreign trade, Persia could provide the European market with the popular blue and white ware. Persian blue and white porcelain differed from Chinese in that it contained more, and more subtle, blue nuances.
Blue and white porcelain is usually associated with China, and especially with the Ming dynasty (1368–1644), but it is a brilliant example of the way a technology was transferred from the Islamic world east into China. The idea of using cobalt, which was mined in western Iran, on glazed ceramics originated in Abbasid Iraq in the 9th century. Despite earlier experimentation, it seems now as though it was Mongol rule that caused blue and white porcelain to gain a foothold in China. The technique came from Central Asia, was adopted in China, and the blue and white porcelain was then exported back to Central Asia, where there was a large market for it.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.