Gösta Sandbergs studiesamling av reservagemönstrade textiler
Gösta Sandberg var en passionerad textilsamlare och mycket intresserad av färgning av textil. Samlingen består av mer än 1500 föremål, batik, ikat, blåtryck, redskap som canting, blocktrycksstämplar, batikstämplar, tillkomstserier av batik och ikat för att förstå processen, färgprover, en del skandinavisk textil, ett stort urval av folklig makedonsk textilkonst samt ett rikhaltigt bibliotek om färgning och tygtryck.
IKAT-garnreservage: merparten av textilierna kommer från Indonesien med exempel på både varp- inslags- och dubbelikat. I övrigt innehåller samlingen ikat från bl a Spanien, Makedonien, Afghanistan, Uzbekistan, Syrien, Thailand, Indien, Japan och Guatemala.
BLÅTRYCK-pastareservage: omfattar en stor samling vävnader dekorerade antingen genom pastareservage eller reservage i förening med färgtryckteknik. Många exempel från Japan men även Turkiet, Balkanländerna, Österrike samt Västafrika.
PLANGI-knytreservage: består av sammanveckningar och ombindning av tyg före färgningen. Dräkter och vävnader från Indonesien, Indien, Japan, Västafrika och Sverige.
BATIK-vaxreservage: omfattar ett hundratal javanska batiker som ingår i den javanska dräkten och visar på de olika stilarna från Yogyakarta, Surakarta, Cirebon och Pekalongan. Det ingår i samlingen ett stort antal svenska batikarbeten från 1920-talet och framåt samt batiker från Sri Lanka, Kina, Ungern och den Afrikanska kontinenten.
Gösta Sandberg har själv skrivit att ”samlingen syftar till att lyfta fram
mönstringstekniker, som är helt förbigångna, eller litet och ofullständigt
beskrivna i den textila – framför allt västerländska – facklitteraturen
att utgöra ett betydelsefullt illustrationsmaterial för arbeten om
de olika reserveringsteknikerna och deras gränsområden att skapa
förutsättningar för – att i en framtid – återskänka folk och kulturer de
”nationella skatter” som en gång gav dem deras identitet och storhet.
Värden som, av olika anledningar, gått förlorade för dem under
epoker av ekonomisk och social omvandling.”
JA