Statyett föreställande Mgon-po (tib.) eller Mahakala (sanskr.) - den store svarte. Den tibetansk-buddhistiska föreställningen av Mahakala är inspirerad av Shiva; han ses som en destruktiv form av Shiva..
Mahakala är beskyddande och vaktar över hela världsalltet samtidigt som han har till uppgift att försvara de buddhistiska lagarna. Han anses vara en vildsint uppenbarelse av Avalokiteshvara och förstör alla hinder som som finns på vägen mot uppenbarelse.
Han avbildas i olika former. Här står han med utsträckta ben (pratyalidhasana (sanskr.)) på en död mans kropp. Han har sex händer och i varje hand håller han ett föremål. I den övre högra handen håller han ett hjul och i nästa högra hand uppifrån sett håller han en åskvigg, vajra (sanskr.) eller rdo-rje (tib.). I den nedersta högra handen håller han en treudd. I sin övre vänstra hand håller han en stiliserad påfågelfjäder och i de mellersta en kranieskål. I den nedersta vänstra handen håller han en snara.
Enl. uppgift från TK Biswas.
Dok. av Jan Slavik
Mahakala, ”Den Store Svarte”, är en vredgad uppenbarelse av bodhisattvan Avalokiteshvara och samtidigt den ledande bland lärans åtta beskyddare. Beskyddare av buddhans lära representerar både all den våldsamhet som speglas i ett oupplyst medvetande och all den kraft som behövs för att besegra det onda.
I sitt ursprungsland Indien är Mahakala idag känd som en manlig uppenbarelseform av Kali, den hinduiske guden Shivas blodtörstiga gemål, som Shivas son, eller som en uppenbarelse av Shiva själv. Men några århundraden innan buddhismen i Indien utplånades av anstormande muslimer, hade Mahakala inlemmats också bland buddhistiska gudomligheter, först som en emanation av den kosmiske buddhan Vairochana, senare som en vred¬gad uppenbarelse av bodhisattvan Avalo¬kiteshvara. I den tibeto-mongoliska buddhismen kan han framträda i drygt sjuttio olika uppenbarelseformer.
Som en uppskattad beskyddare av buddhistiska kloster tillägnades Mahakala dagliga rituella offer redan i Indien. I Tibet och Mongoliet bevakar han, tillsammans med andra beskyddande gestalter, det inre av de flesta tempel, medan fyra väktare i kungaskepnad står på vakt utanför. Hans kult blev särskilt framträdande under Yuandynastins första härskare i Kina. Khubilai khan, betraktad som en inkarnation av Mahakala, lät bygga tempel åt och gjuta statyer av Mahakala. Hans hjälp och beskydd var eftertraktad också av Khubilais efterträdare och efter Yuandynastins fall inte bara av mongoliska khaner utan också av manchuiska härskare.
I målningar avbildas han mörkblå eller svart. Gösta Montells samling beskyddar han dock i form av en förgylld metallstaty med rött bemålat hår. I den första av sina högra händer håller han en hackkniv med vajrahandtag (bladet är avbrutet och förlorat), i den uppsträckta handen en krans av människoskallar och samtidigt håller han med den en flik av elefanthuden som täcker hans rygg. I den tredje högra handen håller han en treudd. I hans första vänstra hand vilar en skallskål fylld med blod och ett människohjärta, den andra håller elefanthudens andra flik och ett flammande föremål, kanske en stiliserad påfågelfjäder. I hans tredje vänstra hand hänger en snara med en krok i varje ände. De halvädelstenar, som en gång prydde hans armband och andra smycken, är sedan länge försvunna. I sitt röda hår bär han en svart orm och en vajra, på pannan en krona av fem människoskallar, kring halsen ett långt band av avhuggna människohuvuden och kring midjan en tigerhud. Han trampar på den hinduiske elefantguden Ganesha. Hans flammande hår, tre ögon, naglar, tunga och tän
; der, samt halsbandet av avhuggna huvuden och elefanthuden på hans rygg är samtliga bemålade. Bottenplattan av bemålat trä hålls på plats med fyra metallflikar och korsvajran målad i dess mitt har en ovanligt utsirad men otydlig rundel i centrum.
Mahakala, ”Den Store Svarte”, är en vredgad uppenbarelse av bodhisattvan Avalokiteshvara och samtidigt den ledande bland lärans åtta beskyddare. Beskyddare av buddhans lära representerar både all den våldsamhet som speglas i ett oupplyst medvetande och all den kraft som behövs för att besegra det onda.
I sitt ursprungsland Indien är Mahakala idag känd som en manlig uppenbarelseform av Kali, den hinduiske guden Shivas blodtörstiga gemål, som Shivas son, eller som en uppenbarelse av Shiva själv. Men några århundraden innan buddhismen i Indien utplånades av anstormande muslimer, hade Mahakala inlemmats också bland buddhistiska gudomligheter, först som en emanation av den kosmiske buddhan Vairochana, senare som en vred¬gad uppenbarelse av bodhisattvan Avalo¬kiteshvara. I den tibeto-mongoliska buddhismen kan han framträda i drygt sjuttio olika uppenbarelseformer.
Som en uppskattad beskyddare av buddhistiska kloster tillägnades Mahakala dagliga rituella offer redan i Indien. I Tibet och Mongoliet bevakar han, tillsammans med andra beskyddande gestalter, det inre av de flesta tempel, medan fyra väktare i kungaskepnad står på vakt utanför. Hans kult blev särskilt framträdande under Yuandynastins första härskare i Kina. Khubilai khan, betraktad som en inkarnation av Mahakala, lät bygga tempel åt och gjuta statyer av Mahakala. Hans hjälp och beskydd var eftertraktad också av Khubilais efterträdare och efter Yuandynastins fall inte bara av mongoliska khaner utan också av manchuiska härskare.
I målningar avbildas han mörkblå eller svart. Gösta Montells samling beskyddar han dock i form av en förgylld metallstaty med rött bemålat hår. I den första av sina högra händer håller han en hackkniv med vajrahandtag (bladet är avbrutet och förlorat), i den uppsträckta handen en krans av människoskallar och samtidigt håller han med den en flik av elefanthuden som täcker hans rygg. I den tredje högra handen håller han en treudd. I hans första vänstra hand vilar en skallskål fylld med blod och ett människohjärta, den andra håller elefanthudens andra flik och ett flammande föremål, kanske en stiliserad påfågelfjäder. I hans tredje vänstra hand hänger en snara med en krok i varje ände. De halvädelstenar, som en gång prydde hans armband och andra smycken, är sedan länge försvunna. I sitt röda hår bär han en svart orm och en vajra, på pannan en krona av fem människoskallar, kring halsen ett långt band av avhuggna människohuvuden och kring midjan en tigerhud. Han trampar på den hinduiske elefantguden Ganesha. Hans flammande hår, tre ögon, naglar, tunga och tänder, samt halsbandet av avhuggna huvuden och elefanthuden på hans rygg är samtliga bemålade. Bottenplattan av bemålat trä hålls på plats med fyra metallflikar och korsvajran målad i dess mitt har en ovanligt utsirad men otydlig rundel i centrum.
Mahakala, ”Den Store Svarte”, är en vredgad uppenbarelse av bodhisattvan Avalokiteshvara och samtidigt den ledande bland lärans åtta beskyddare. Beskyddare av buddhans lära representerar både all den våldsamhet som speglas i ett oupplyst medvetande och all den kraft som behövs för att besegra det onda.
I sitt ursprungsland Indien är Mahakala idag känd som en manlig uppenbarelseform av Kali, den hinduiske guden Shivas blodtörstiga gemål, som Shivas son, eller som en uppenbarelse av Shiva själv. Men några århundraden innan
; <space>buddhismen i Indien utplånades av anstormande muslimer, hade Mahakala inlemmats också bland buddhistiska gudomligheter, först som en emanation av den kosmiske buddhan Vairochana, senare som en vred¬gad uppenbarelse av bodhisattvan Avalo¬kiteshvara. I den tibeto-mongoliska buddhismen kan han framträda i drygt sjuttio olika uppenbarelseformer.
Som en uppskattad beskyddare av buddhistiska kloster tillägnades Mahakala dagliga rituella offer redan i Indien. I Tibet och Mongoliet bevakar han, tillsammans med andra beskyddande gestalter, det inre av de flesta tempel, medan fyra väktare i kungaskepnad står på vakt utanför. Hans kult blev särskilt framträdande under Yuandynastins första härskare i Kina. Khubilai khan, betraktad som en inkarnation av Mahakala, lät bygga tempel åt och gjuta statyer av Mahakala. Hans hjälp och beskydd var eftertraktad också av Khubilais efterträdare och efter Yuandynastins fall inte bara av mongoliska khaner utan också av manchuiska härskare.
I målningar avbildas han mörkblå eller svart. Gösta Montells samling beskyddar han dock i form av en förgylld metallstaty med rött bemålat hår. I den första av sina högra händer håller han en hackkniv med vajrahandtag (bladet är avbrutet och förlorat), i den uppsträckta handen en krans av människoskallar och samtidigt håller han med den en flik av elefanthuden som täcker hans rygg. I den tredje högra handen håller han en treudd. I hans första vänstra hand vilar en skallskål fylld med blod och ett människohjärta, den andra håller elefanthudens andra flik och ett flammande föremål, kanske en stiliserad påfågelfjäder. I hans tredje vänstra hand hänger en snara med en krok i varje ände. De halvädelstenar, som en gång prydde hans armband och andra smycken, är sedan länge försvunna. I sitt röda hår bär han en svart orm och en vajra, på pannan en krona av fem människoskallar, kring halsen ett långt band av avhuggna människohuvuden och kring midjan en tigerhud. Han trampar på den hinduiske elefantguden Ganesha. Hans flammande hår, tre ögon, naglar, tunga och tänder, samt halsbandet av avhuggna huvuden och elefanthuden på hans rygg är samtliga bemålade. Bottenplattan av bemålat trä hålls på plats med fyra metallflikar och korsvajran målad i dess mitt har en ovanligt utsirad men otydlig rundel i centrum.
Mahakala, ”Den Store Svarte”, är en vredgad uppenbarelse av bodhisattvan Avalokiteshvara och samtidigt den ledande bland lärans åtta beskyddare. Beskyddare av buddhans lära representerar både all den våldsamhet som speglas i ett oupplyst medvetande och all den kraft som behövs för att besegra det onda.
I sitt ursprungsland Indien är Mahakala idag känd som en manlig uppenbarelseform av Kali, den hinduiske guden Shivas blodtörstiga gemål, som Shivas son, eller som en uppenbarelse av Shiva själv. Men några århundraden innan buddhismen i Indien utplånades av anstormande muslimer, hade Mahakala inlemmats också bland buddhistiska gudomligheter, först som en emanation av den kosmiske buddhan Vairochana, senare som en vred¬gad uppenbarelse av bodhisattvan Avalo¬kiteshvara. I den tibeto-mongoliska buddhismen kan han framträda i drygt sjuttio olika uppenbarelseformer.
Som en uppskattad beskyddare av buddhistiska kloster tillägnades Mahakala dagliga rituella offer redan i Indien. I Tibet och Mongoliet bevakar han, tillsammans med andra beskyddande gestalter, det inre av de flesta tempel, medan fyra väktare i kungaskepnad står på vakt utanför. Hans kult blev särskilt framträdande under Yuandynastins första härskare i Kina. Khubilai khan, betraktad som en inkarnation av Mahakala, lät bygga t
; empel åt och gjuta statyer av Mahakala. Hans hjälp och beskydd var eftertraktad också av Khubilais efterträdare och efter Yuandynastins fall inte bara av mongoliska khaner utan också av manchuiska härskare.
I målningar avbildas han mörkblå eller svart. Gösta Montells samling beskyddar han dock i form av en förgylld metallstaty med rött bemålat hår. I den första av sina högra händer håller han en hackkniv med vajrahandtag (bladet är avbrutet och förlorat), i den uppsträckta handen en krans av människoskallar och samtidigt håller han med den en flik av elefanthuden som täcker hans rygg. I den tredje högra handen håller han en treudd. I hans första vänstra hand vilar en skallskål fylld med blod och ett människohjärta, den andra håller elefanthudens andra flik och ett flammande föremål, kanske en stiliserad påfågelfjäder. I hans tredje vänstra hand hänger en snara med en krok i varje ände. De halvädelstenar, som en gång prydde hans armband och andra smycken, är sedan länge försvunna. I sitt röda hår bär han en svart orm och en vajra, på pannan en krona av fem människoskallar, kring halsen ett långt band av avhuggna människohuvuden och kring midjan en tigerhud. Han trampar på den hinduiske elefantguden Ganesha. Hans flammande hår, tre ögon, naglar, tunga och tänder, samt halsbandet av avhuggna huvuden och elefanthuden på hans rygg är samtliga bemålade. Bottenplattan av bemålat trä hålls på plats med fyra metallflikar och korsvajran målad i dess mitt har en ovanligt utsirad men otydlig rundel i centrum.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.