Statyett föreställande Avalokiteshvara (sanskr.) eller Spyan-ras-gzigs (tib.) - "herren som blickar ner med oändlig medkänsla". Avalokiteshvara är en av den tibetanska buddhismens viktigaste gestalter. Dalai Lama, Tibets andlige och politiske ledare, betraktas som en inkarnation av Avalokiteshvara.
Normalt är Avalokiteshvara avbildad med elva armar medan han här har åtta. Två av händerna är formade i en namaskara mudra (hälsningsgest). Den övre högra handen håller ett radband, den mellersta ett hjul medan den nedersta är formad i en varada mudra (välsignande gest). Den övre vänstra handen håller en lotusblomma, den mellersta bör hålla en pilbåge och en pil (saknas här) och den lägsta håller ett krus.
De elva huvudena utgörs av nio av boddhisatvornas huvuden, ett av Vajrapanis demoniska huvuden och buddhas huvud.
Se även 1931.48.0010, 1931.48.0014
Enl. uppgift från TK Biswas.
Dok av Jan Slavik
En av statyerna har särskilt iögonfallande och intresseväckande form. Den avbildade gestalten har elva huvuden och åtta armar. Nio ansikten är placerade tre och tre ovanpå varandra, det tionde verkar vara fyllt av vrede och det elfte, på toppen av denna ”ansiktspyramid”, visar ett upphöjt lugn. Statyn avbildar en av den tibetanska buddhismens viktigaste gestalter, bodhisattvan Avalokiteshvara, som personifierar medkänslan med alla levande varelser och en beslut¬samhet att befria dem från okunskap och lidande. Hans förmåga att se och nå dem var de än befinner sig kommer till uttryck i statyns elva ansikten och åtta armar.
Nio av hans elva ansikten är placerade tre och tre ovanpå varandra, det tionde kan förknippas med hans vredgade uppenbarelse Mahakala och det elfte, högst ovanpå, tillhör buddhan Amitabha. I sina åtta händer håller han ett radband, ett åtta-ekrat hjul som symboliserar buddhas lära, en lotusblomma, en pilbåge med en pil och en vattenkanna. Två händer håller han knäppta framför kroppen i en hälsningsgest och med sin högra nedre hand visar han sin givmildhet.
Denna staty får ett särskilt skimmer kring sig om man vet, att den är på sätt och vis indragen i en, fortfarande aktuell, politisk konflikt. Fotografier av Dalai lama, tibetanernas andlige ledare, är eftertraktade bland tibetaner i Kina. I exiltibetanernas privata och offentliga liv är de mer synliga än bilder av buddhistiska gudomligheter. Det har antagligen flera skäl men att Dalai lama betraktas som bodhisattvan Avalokiteshvara inkarnerad och närvarande i denna nutid hör säkert till de viktigaste.
I den enklaste av alla sina uppenbarelseformer, men smyckad i hela sin prakt, sitter Avalokiteshvara i lotusställningen, vit som vasstrån på hösten, och håller en lotusblomma i sin vänstra hand medan han med den högra visar sin givmildhet. I sin håruppsättning bär han ofta en liten figur av en sittande buddha, som ett tecken på att han tillhör buddhan Amitabhas familj. Men Avalokiteshvara kan framträda under flera olika namn och i en lång rad olika skepnader. För de lidande varelsernas väl kan han dessutom uppenbara sig som den vredgade bodhisattvan Mahakala, som de hinduiska gudarna Brahma, Indra och Shiva, som välståndets gud Kubera, men också som en världslig härskare eller härförare.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.