Korea collections 2 - 20th Century - Calligraphy and graphics :: Grafik
- Object description
I den här delen av samlingen finns målningar och kalligrafier från 1900-talet. Under första halvan av seklet, då Korea var en japansk koloni (1910-1945) introducerades västerländsk oljemålning i Korea och den första konstskolan och nationella konstutställningen anordnades. Alla dessa tre omständigheter har spelat stor roll för den koreanska konstens utveckling. Genom kontakt med jesuitmissionärer har västerländskt måleri varit känt i Korea sedan 1700-talet, men det var inte förrän i slutet av 1800-talet, då landet blev mer mottagligt för andra kulturer, som influenserna togs upp på allvar. 1911 grundades den första konstskolan Institutet för kalligrafi och konst (Seohwa misulhoe gangseupso) som fick en viktig roll för utvecklingen av det moderna tuschmåleriet. Koreanska studenter åkte också till Japan och kom hem inspirerade av västerländska tekniker och stilar, även om dessa var färgade av det japanska. Den första årliga konstutställningen anordnades 1921 av en grupp konstnärer som kallades Kalligrafi och måleriförbundet (Seohwa hyeophoe). Kort senare anordnade den japanska kolonialmakten Konstutställningen för Joseonkonst (Joseon misul jeollamhoe). Kombinationen av traditionellt porträttmåleri och västerländska målartekniker syns tydligt på föremål nr. 7. en målning av Chae Yongsin (1850-1941) från 1914. Den tydligt tredimensionella effekten har skapats med hjälp av skuggning och perspektivmålning, tekniker som hämtats från västerländskt måleri.
Under 1930-talet blev den konstnärliga friheten alltmer inskränkt i det av Japan ockuperade Korea, och genom hela krigsperioden och senare igen under och åren efter Koreakriget var den konstnärliga verksamhet i landet begränsad. Efter befrielsen 1945 fick konstutbildningar universitetsstatus och Daehanminguk misul jeollamhoe (Republiken Koreas nationella konstutställning) etablerades. I decennierna som följde experimenterade konstnärer som arbetade i tusch med nya tekniker och stiler, bland annat kubism och abstrakt konst och sökte nya sätt att utforska den traditionella tuschtekniken. Song Soo-Nam (1938-2013) ledde Sumukhwa-rörelsen (Orientalisk tusch) och är en konstnär som väl representerar denna period. Hans verk finns i den här delen av samlingen (nr. 6 och nr. 11) Modern konst utvecklades först i relation till den Nationella konstutställningens som hölls årligen mellan 1953 och 1979. Men under sent 1950-tal bildades många nya konstföreningar och under 1960-talet och 1970-talet började koreanska konstnärer studera konst i Väst, och i vissa fall även bosätta sig där permanent. Koreanska konstnärer började också för första gången ställa ut på internationella konstutställningar och den moderna koreanska konsten tog plats på den internationella konstmarknaden. Viktiga konströrelser under senare delen av 1900-talet var Daensaekwa- (monokrom) rörelsen som leddes av Park Seo-bo, samt Minjungrörelsen (Folkets konströrelse).
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.