Föremålsanalys – Gösta Sandbergs samling
Objekt: Hov- och ämbetsdräkt från Uzbekistan
Jag har gjort en föremålsanalys av en kilimdräkt från Uzbekistan. Anledningen till mitt val är
att jag härom året reste till Istanbul och där stötte på flera textilier vävda i ikat. Sedan dess har
jag varit nyfiken på den här teknikens tillverkningsprocess och användningsområden.
Analysen baseras på följande frågeställningar:
Vilken symbolisk betydelse har dräkten?
Vilket är materialet och hur har tillverkningsprocessen sett ut?
I vilket sammanhang bar man den här typen av dräkt?
Dräkten innehåller en mängd dekorationer i form av band och broderier. Vad symboliserar
det broderade fodret och vilken tradition fanns när det gäller färgval och mönstring av
dräkter?
Vilka förändringar har skett inom tillverkningsprocess och användningsområden för den här
typen av dräkter?
Eftersom dräkten består av tyger tillverkade i olika tekniker har undersökningen krävts studier
av både färgnings- och broderingstraditioner i Uzbekistan. Den största svårigheten har varit
att lägga märke till alla olika detaljer och sedan ta reda på tillverkningsprocessen. Analysen
har krävt både studier av färgning och varptryck, men också av traditioner inom andra
mönstringstekniker. Som tur är ger Gösta Sandbergs böcker en stor inblick i
mönstringstekniker. Detta har jag sedan kompletterat med litteratur om asiatiska vävnader.
Föremålets fysiska kännetecken:
Dräkten tros vara ifrån 1800-talet och är tillverkad i siden och bomull. Yttertyget i siden är
vävt i tekniken varpikat i färgerna vit, cerise, lila, gul och blå. Fodret består av ett tryckt och
broderat bomullstyg med ett blommönster som kallas Miri-botha. Detta tyg har en röd botten
med detaljer i vitt, rött och grått. De två tygerna är fastsydda i varandra med längsgående
handsydda sömmar som går parallellt längs hela dräkten. För att skapa vidd och form har
dräkten isydda kilar i sidorna och i armhålorna. Ärmarna har små jack vid handlederna och
ärmavslutningens insida har en infodring beståendes av ett brunt bomullstyg. Som övrig
dekoration har dräkten också röda broderier i sidorna längs midjelinjen.
Material och Tillverkningsprocess:
Ordet ikat kommer från det malajisk-indonesiska ordet meng-ikat som betyder binda, vira
eller knyta. Ikat innebär alltså att skapa mönster genom reservageteknik i form av
ombindningar på garn. Inom vävningen finns det både varp-ikat och inslagsikat. Varpikat
innebär att vissa delar av varpen knyts om/reserveras. Sedan doppas varpen i ett färgbad. Efter
torkning tas ombindningarna bort och mönstren framträder. På samma sätt kan inslaget färgas
så att man kan väva inslagsikat. Ibland används varpikat och inslagsikat tillsammans så att det
bildas en mönstring på två olika riktningar i vävnaden. Denna teknik kallas för dubbelikat. (G.
Sandberg, 1984)
Funktion/användningsområde:
Om man jämför de ikatdräkter från mitten av 1800-talet och framåt med de som tillverkades
tidigare ser man en tydlig förändring i färgtonerna. Från 1860 och framåt blev det modernt
med en mer dämpad färgskala. Många dräkter vävdes i regnbågsskimrande gröna och röda
toner tillsammans med rosarött och gyllengul. (B. Blackwell, 1988) Eftersom dräkten från
Gösta Sandbergs samling går i dessa toner är det därför troligt att den är från den här
tidsperioden. Många av de som designade tygerna till Uzbekistanska kilims hittade inspiration
till mönstren i arkitekturen och naturen från Timurid- och Shaibanid-dynastierna. Det är
därför en del kilims och ikats är dekorerade med mönster i form av blommor och djur. Precis
som dräkten från samlingen hade många av dräkterna också broderade mönster. Förr var det
vanligt att man dekorerade sina kläder
; med symboler eftersom de ansågs skydda bäraren mot
hemska händelser, kläderna kunde på den här tiden ha samma funktion som en talisman. Detta
var däremot någonting som inte ikat-tillverkarna brydde sig om. De var istället måna om att
skapa dekorativa och uppseendeväckande mönster än att skapa skyddstalismaner i form av
kläder. De flesta ikatdräkterna användes som festkläder eller till ritualer och bönestunder.
Design och dekoration:
Tyget till fodret är ett tryckt tyg som kallas kattun. Namnet kommer från det franska ordet
coton och engelskans cotton, vilket båda betyder bomull. Dessa tyger trycktes med hjälp av
träblock som hade utskurna mönster, eller så bildades mönstren med en mängd tunna inslagna
stift som var nedstuckna i blocken. Denna teknik utvecklades sedan till att man började
använda sig av kopparsticksplåtar. Med dessa kunde man få fram mer detaljerade och sirliga
mönster. Vid mönstringen trycktes varje färg för sig med nya färgblock för varje omgång och
vissa detaljer fylldes i för hand. Ibland kunde tygernas yta behandlas med vax, så kallad sits,
för att trycken skulle få en längre hållbarhet. Att tillverka kattuntyger var en avancerad
process som krävde stor kunskap i färgkemi. Både färgerna och sitsen var dyrbara material
och det var därför bara rika och högt uppsatta människor som hade råd att bära dräkter av
kattuntyger.
Under 1800-talet innehöll många kattuner motiv inspirerade av Asiens växtvärld. Trycken
varierade mycket och kunde innehålla allt från olika sorters blommor till djur som påfåglar
och drakar. När tekniken först började användas kunde färgarna bara framställa brunröda och
svartbruna nyanser, men under 1800-talets senare del gjorde utvecklingen av tekniken det
möjligt att framställa en mängd olika färger, som blått, gult, rött, grönt och violett. Detta
innebar stora möjligheter, inte bara för att man nu kunde skapa färgrikare tyger, utan för att
fler nyanser gav möjligheter till skapandet av mer naturtrogna mönster. Eftersom tyget i
dräkten från Gösta Sandbergs samling är mycket färgstark, tyder det på att den härstammar
från 1800-talets senare del. (Rääf, H, 2009)
Kontext och historia:
Att mönstra vävnader och andra textilier genom reservageteknik på garn är en av de äldsta
och mest universella av alla mönstringsmetoder. Under 1800-talet vävdes de flesta ikatdräkter
i tekniken tuskaft och de vanligaste materialen var siden och bomull. I Uzbekistan kallas
tekniken shahi. Förr i tiden var det bara högt uppsatta som hade råd att bära ikat. Genom åren
har ikat spridit sig till stickgarn vilket bidragit till att göra tekniken mer vardaglig och
tillgänglig för alla. Idag har begreppet ikat fått en vidare innebörd och numera bygger namnet
mer på det visuella utseendet, snarare än att mönstringen är framställd med en
omknytningsprocess. (Sandberg, G, 1984)
Referenser
Sandberg, Gösta, IKAT-reservagemönstring med garn, (1984) P.A. Norstedt & Söners Förlag
AB, , s.10-21
Blackwell, Basil; in co-operation with the Crafts Council, (1988), Ikats – Woven Silks from
Central Asia, The Rau Collection, Basil Blackwell Inc, s.14
Rääf, Helena, (2009), Gård & Torp, Kärt tyg med många namn,
http://www.gardochtorp.se/kart-tyg-med-manga-namn.aspx?article=6006
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.