1935.50.0371 :: dräkt, kejsardräkt
- Object description
Dräkt för en man, nästan helt täckt med broderier i form av bl. a. femkloade drakar. Bottentyget är av rosa tuskaftat siden och broderiet är främst plattsöm, men också läggsöm där metalltråd förekommer (som skiftar i ton beroende på vilken färg silkeskärnan har). Motivet omfattar, förutom drakar, gröna och blå moln och nertill vågor och berg. Vissa moln har skrift broderad på sig (manchuriska). Ärmarna har de vanliga hästskomanschetterna och är försedda med svarta band (komplex mönsterväv) med guldsvastikor, ett bredare parti med s.k. shokkin-mönster (ett dekorativt gallermönster med olika former som går mycket långt tillbaka i tiden), ytterligare ett svart svastikamönstrat band, ett broderat parti (som dräkten) samt som kantband ett likadant svart svastikamönstat band. Dräkten har slits mitt fram och bak. Fodret är ljusblått (bindningsmönstrat med svastikor, fenixfåglar och rundlar med plommonblom).
Enligt uppgift i MLK-katalogen i FME:s arkiv: "Praktdräkt av siden helt broderad i guld och färger." Enligt andra arkivuppgifter "kejserlig". Tyvärr har inte någon liknande helt broderad drakdräkt kunnat återfinnas i tillgänglig litteratur.
Kinesiska dräkter kan grundindelas i formella och mindre formella dräkter. Denna dräkt går alltså under den så välkända benämningen drakdräkt ("dragon robe", kin. "longpao" eller "mangpao" beroende på antalet klor), d.v.s. den tillhör kategorin "festivitetsdräkter" (Siggstedt 1995, s. 21) eller "jifu" för män (och även för kvinnor, men med vissa skillnader), vilket är mindre formella dräkter till skillnad från "hovdräkten" eller "chao fu". När det gäller hovdräkten, var det bara de högsta ämbetsmännen som hade verkligt behov av sådana, d.v.s relativt få. (Dessutom var det brukligt att låta sig begravas i denna dräkt, varför få finns bevarade till eftervärlden; Siggstedt 1995 s. 21). Båda typer kan bestå av drakmönstrade dräkter, men skiljer sig bl. a. genom att hovdräkten har en veckad nederdel. Drakdräkten är alltså snävare och detta brukar anses som ett typiskt drag hos Qing-dynastins mansdräkter (arvet från nomaddräkten, Siggstedt 1995 s. 22). Symboliken både på drakdräkten och hovdräkten är av kosmologisk typ, d.v.s. just det vi ser här: drakar, himmel, berg, himmel och vatten (det s.k. "lishui"-mönstret, stående vågor). Vanligtvis var drakarna till antalet nio stycken. Den fyrkloiga draken (oftast kallad "mang"-drake) ansågs principiellt vara ämbetsmannens enligt dräktförordningarna tillåtna drake. Den femkloiga ("long"-draken) skulle då vara kejsarens signum, men märkligt nog dominerar dessa bland Qing-dräkterna (Siggstedt 1995, s. 29). Utbudet av femkloiga drakdräkter är ju också stort på all världens museer. Cammann 1952 skriver på s. 32: "Obviously, the popular myth that the five-clawed dragon was always restricted to the Ch´ing Emperors is utterly without foundation." (PH)
- Object description
- Manchurisk kejsardräkt täckt med broderi av silke och guldtråd; 3 femkloiga gulddrakar synliga på framsidan, en på det vid knäppning dolda framstycket, 3 på baksidan, två på vardera skuldra samt två mindre på ärmlinningen.Bakom ett blå, grönt molngallerverk med guldbakgrund. Vissa av molnen har guldskrift. Längs nederkanten våg- och bergsmönster. Stygn; lägg- o plattsöm, kedjestygn. Ärmarna är skarvade med ett mönstervävt siden med blommänster m symboler i, innanför ärmlinning med broderat parti. Dräkten består av 2 delar till fram- o bakstycke, 2 kilar under ärmarna samt skarvade ärmar (se ovan). Ärmar, skarvar och halsringning är kantade med svart guldbrokad. Snedkäppt i höger sida med fem gulmetallknappar och guld/silkessnoddar. Fodrad med ljusblå kineskisk sidendamast. Bred 210 cm, upp, 125 cm, ner.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.