Monterad med passeparout 65 x 50 cm.
Nedtagen från skärm 04 efter att ha hängt uppe länge. 2009-08-03 /IJ
; Sheng Mou, verksam under 1300-talets första hälft i Jiaxing i Zhejiang-provinsen, var son av den profesionella målaren Sheng Hong och blev själv en av de mest ansedda profesionella målarna under slutet av Yuan-dynastin (en period då annars literatimåleriet ständigt växte i anseende). Han studerade en tid måleri under Chen Lin (ca 1260-ca 1320), som var vän och elev av den kände literati-målaren Zhao Mengfu. Därigenom kom han i kontakt med de nya literati-strömningarna inom måleriet.
Yuan-dynastins literatimåleri var i mycket en reaktion på akademimåleriets förstelning under slutet av Song. De lyriska stämningslandskapen från Södra Song ersattes av ett mera intellektualiserat måleri, som tog upp traditioner från Tang, De fem dynastierna och Song. Allusioner till gamla mästares penselföring och motiv kom att spela en stor roll i detta måleri. Av de äldre måleritraditionerna som togs upp ånyo av Yuan-tidens literati-målare var det den s.k. Dong-Ju-skolan som kom att bli mest betydelsefull för eftertidens måleri. Denna tradition hänförde sitt ursprung till målarna Dong Yuan och Juran - två målare som båda var aktiva på 900-talet. dessa två målare åtnjöt högt anseende eftersom den berömda kalligrafen, målaren och konstkännaren Mi Fei redan undr Norra Song hade prisat deras odramatiska och anspråkslösa skildringar av det mjuka sydkinesiska flodlandskapet. "Vattendrag bland bergen" är gjord som en variation på Dong-Ju-skolans landskap. Sheng Mou har använt de typiska särdragen för denna stil - såsom pimacun (dvs. penseldrag som tilltrasslad hampa för att återge bergens och stenernas textur) och fantou (alunliknande, runda jordklumpar som fogades in mellan de större bergsformerna - dessa formationer utgör ett karakteristisk drag i det mjuka landskapet söder om Yangzi-floden, där både Dong Yuan och Juran var verksamma). Typiskt för Dong-Ju-stilen är också lövverkets fina mönster av prickar (dian), som framhäver kullarnas konturer.
Sitt begränsade format till trots äger målningen en monumentalitet som visar hur fint denna professionella mästare behärskade en typisk literati-tradition som Dong-Ju-stilen. Enbart penselarbetets snabba rytm och lätta elegans avslöjar den professionella målarens hand.
Inskr. på separat papper: Sheng Mou, med zi Zizhao, verksam under Yuan i Jiaxing. Han studerade landskapsmåleri, figurmåleri och fågel- och blommåleri under Chen Zhongmei (Chen Lin) och vidareutvecklade dennas stil. Hans måleri är förfinad till övermått, och skämmas av ett prägel av hantverksskicklighet. Detta är vad Jiaxing jun zhi och Huashi huiyao o.dyl. böcker skriver. Jag har sett åtskilliga av hans vertikalmålningar och de har alla varit mycket fina. Även denna målning är mycket finstilt utfört i Song-tidens stil
Li Zuoxian, Shuhua jianying. 1870, j.12.13; B. Gyllensvärd, "Some Chinese Paintings in the Ernest Erickson Collection", BMFEA, vol.36 (1964), s.161-162, Pl.3-4; J. Cahill, Hills beyond a River. Tokyo 1976, p.67; P.O. Leijon, Chinese Paintings, Arts of Asia, 1981: Nov.Dec., s.139.
Omslag till Siggstedt: Bergens och vattnets magi. ÖM, monografi vol 12, 1992.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.