OM-1994-0042 :: Träsnitt
- Object description
Arashi Rikaku II (1812-64) i rollen som Kamiyui Gengorô.
Vänstra panelen av en deluxe chûban-diptyk.
Den högra delen visar Nakamura Tamashichi som Sutewakamaru.
Osaka-tryck, 1852.
Konishi (Utagawa) Hirosada gjorde s k Osaka-tryck, d v s bilder från kabuki-teatrarna i Osaka, och var en centralgestalt vad gäller denna bildtyp. Han är känd för expressiva, tydliga och dramatiska bilder. Skådespelaren Arashi Rikaku (nr 6; levnadsår 1790-1858) II föddes i Osaka och tillbringade en del av sitt liv i kringresande teatersällskap i området runt Kyoto. I övrigt spelade han främst i Osaka och var en mycket känd mansrollsskådespelare som ibland även gjorde kvinnoroller. Han var speciellt berömd för sina danser.
/PH
Ingick 12/4-7/12 2014 i en utställning i Galleriet och öppnades samtidgt som museet visade den från Japan Foundation inlånade utställningen Kingdom of Characters i Trapphallen med olika populära figurer från bl a manga. Text från hemsidan:
"Hjältar, skurkar och dramatik. Träsnitt med kabuki-motiv
12 april 2014 – 7 december 2014
I Galleriet i den permanenta Japan-utställningen visas 15 stycken idolbilder i form av träsnitt gjorda under 1840- till 1860-talet från vår rika samling av träsnitt.
Alla bilder avbildar män som spelar roller i teaterformen kabuki. Kabuki, med rötter i tidigt 1600-tal, var ursprungligen underhållning för medelklassens stadsbor (chōnin). Att köpa ett träsnitt var ett billigt sätt att anknyta till sin favoritskådespelare. Kabuki-teatern var och är rik på stjärnor och trendsättare med massor av beundrare. Skådespelarna blev kända både för sina rollfigurer och sina privatliv.
De träsnitt som visas här är ofta slagkraftiga med starkt grafiska och dramatiska uttryck, en långt ifrån måttfull bildvärld. Aktörerna är fångade i ögonblick där svärd höjs eller där ansiktsuttrycket är starkt fokuserat, som inzoomade scener.
Bilderna är gjorda av några av sin tids mest kända och produktiva konstnärer. De flesta är gjorda av Utagawa Kunisada (främst under hans namn Toyokuni III; 1786-1865), verksam i Edo (nuvarande Tokyo) och ett par av Konishi Hirosada (ca 1810-1864), verksam i Osaka.
I vissa träsnitt kan man se rötter till samtida japansk bildkultur såsom manga (serier). Ett viktigt gemensamt drag är att båda bildtyperna är masskonst. De olika bildkonsternas brukare var och är också ofta mycket hängivna en viss skådespelare eller manga-serie. Båda företeelserna omges av en stark fankultur.
För temavisningar i vår, se kalendariet. Museientré. (Ingen föranmälan)."
/PH
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.