Den här djupa skålen har en lätt konisk form. Från den raka kanten buktar skålens väggar något utåt innan de går ner till den foten. Foten är hög jämfört med andra skålar från samma period. I speglen finns ett inristat mönster som troligtvis föreställer gräs. På väggarna syns ett inristat mönster med tre flygande papegojor på jämnt avstånd från varandra. Under och över papegojmotivet finns grupper av inristade streck som troligtvis föreställer mycket stiliserade moln. Skålen är täckt med en grön glasyr. På utsidan varierar färgen från blågrön till olivbrun. Ojämnheterna beror på ojämn värme vid bränningen. Basen innanför fotringen har märken från tre bränningsstöd i kiseldioxid.
Den här skålen användes troligtvis till mat i ett överklasshem.
Papegojor var populära och lyckobringande motiv på celadongods under Goryeo (918-1392). De avbildades ofta flygande i en grupp om två eller tre fåglar. Den här sortens motiv hittar man på stora skålar tillverkade i Gangjin, Buan (båda i Jeollaprovinsen) och andra regioner. Eftersom papejan inte är en fågel som finns i Korea tror man att motivet kom till landet från Kina. Under Den Norra Songdynastin (960-1127) i Kina, figurerade papegojan ofta som motiv på Yuezhou-keramik. Yuezhou-keramik har också hittats i Korea och man antar att det har haft stort inflytande på keramiktillverkningen i landet. De här papegojorna har långa halsar och påminner till formen om de fenixfåglar som senare kom att bli ett motiv på blåvitt porslin från Joseon (1392-1910).