Den här skålen har en vid, utsvängd mynning och raka sidor som svänger lätt inåt ner mot basen och den smala, raka foten. På insidan är skålen dekorerad med ett inristat mönster av krysantemumblommor. Bara den runda botten och mynningskanten är utan dekor. Längsmed under mynningskanten går en inristad linje runt hela skålen. En jämn grön glasyr täcker skålen och pölar sig i de inristade linjerna, vilket skapar en kontrast mot den odekorerade ytan. På ena sidan skiftar glasyren i gult och är krackelerad. En liten yta vid foten är utan glasyr. Den smalt formade fotringen har torkats ren från glasyr och bär spår av tre bränningsstöd.
Den här typen av skål användes till att dricka pulverte ur. Pulverteet kallas också Macha (malcha på koreanska). Tebladen maldes till ett fint pulver som sedan vispades runt i det vatten som hällts på, tills dess att bubblor uppstod. Den vida mynning och den koniska formen på teskålen passade bra till att bereda och dricka den här typen av te.
Den huvudsakliga delen av den keramik som finns kvar från Goryeo (918-1392) är tegods, vilket har att göra med tekulturens utbredning. Både te och tegods kom till Korea från Kina. En ökad efterfrågan på teserviser gjorde att staten drog igång en egen tegodsproduktion. Detta ledde i sin tur till att grönt celadongods och vitt porslin utvecklades. Tedrickande var en viktig del av det sociala och kulturella livet (för de övre klasserna) och det var tätt sammankopplat med nationella ritualer och cermonier, samt med buddistiska ritualer. Buddismen var statsreligion i Korea under Goryeo.